ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

به دنبال ترویج معماری بندر لافت در شهرسازی هرمزگان هستم

 

شهردار بندر لافت گفت: برنامه‌مان این است که ما از معماری بندر لافت خروجی روابط‌های اقلیمی را گرفته و آن را در جامعه شهرسازی هرمزگان ترویج دهیم.

محمد آتشین ماه در گفت و گو با ایسنا، افزود: مکان‌یابی بندر تاریخی لافت ازلحاظ استراتژی با تمام نکات جغرافیایی در استان هرمزگان متفاوت است چراکه خود بندر لافت د واقع یک شبه‌جزیره است و این باعث شده که این منطقه خاص‌تر به نظر بیاید و همچنین اقلیم این نقطه متمایزتر از باقی اقلیم‌ها باشد.

وی ادامه داد: بافت تاریخی بندر لافت به‌صورت پلکانی روی شیبی ساخته‌شده که این شیب به ارتفاع حدود ۶۰ متری خواهد رسید و در ارتفاع‌های مختلف در دید افق عنصرهای مختلف ازجمله بادگیرها، دریا، جنگل حرا و لنج ها باهم دیده خواهند شد و در بالاترین ارتفاع تمامی بافت تاریخی بندر لافت در افق دید قرار خواهند گرفت.

آتشین ماه با اشاره به اینکه تنوع بادگیرهای بندر لافت نیز در استان هرمزگان زبان زد است، تصریح کرد: معماری بندر لافت همساز با اقلیم است و برحسب شرایط اقلیمی توسط گذشتگان طراحی و ساخته‌شده است.

شهردار بندر لافت خاطرنشان کرد: مرمت و احیای بافت تاریخی بندر لافت باهمت میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم و مشارکت شهرداری بندر لافت شروع شده است که این کار در فازهای مختلف از جمله کف سازی، نورپردازی کوچه‌ها و بحث پوشش گیاهی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال مطالعه اینکه از چه نوع سنگفرشی برای این کار استفاده شود و همچنین چه نوع پوشش گیاهی‌ای که با آب‌وهوای این نقطه جغرافیایی سازگاری دارد استفاده شود، هستیم.

آتشین ماه در خصوص برنامه‌های پیش رو گفت: برنامه‌مان این است که ما از معماری بندر لافت خروجی روابط‌ های اقلیمی را گرفته و آن را در جامعه شهرسازی هرمزگان ترویج دهیم.

ایسنا

درباره نویسنده