د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

به تماشای شاهکار معماری سنگی ایران در کنگاور بنشینید 

کرمانشاه بزرگترین تک بنای سنگی ایران در مسیر شاهراه فلات مرکزی ایران به بین النهرین، این روزها در شهرستان کنگاور چشم انتظار بازدید گردشگران است.

مرتضی گراوند مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آمادگی این پایگاه تاریخی برای میزبانی از گردشگران نوروزی، اظهار کرد: معبد آناهیتا یکی از بناهای تاریخی مهم در سطح کشور است که پیش از این به واسطه اهمیتی که داشته در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

وی افزود: بنای آناهیتا می تواند به یکی از مهمترین قطب های گردشگری کشور تبدیل شود و به تحول در اقتصاد و معیشت مردم منطقه خود هم کمک کند.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا تصریح کرد: وجود بلوک های سنگی دو تا ۱۰ تنی در داخل این محوطه که از کیلومترها آنطرف‌تر از معادن سنگ به اینجا منتقل شده اند، نشان می دهد این بنا در زمان حیات سیاسی خود یکی از شاهکارهای معماری ایران به شمار می رفته است.

وی با بیان اینکه معبد آناهیتا به واسطه ساختار معماری، نوع سکوها، نوع مصالح بکار رفته و سبک ستون ها و پلکان های دوطرف آن از بی نظیرترین بناهای تاریخی ایران است، عنوان کرد: آن طور که مشخص است نیروی انسانی و هزینه زیادی صرف ساخت این بنا در زمان خود شده، چرا که سکوهایی طویل و عریض در آن با بلوک های سنگی سنگین از نظر حجم و ابعاد ساخته شده است.

به گفته این مسئول، از هگمتانه تا تیسفون در مسیری به طول ۵۷۰ کیلومتر بنایی به مانند معبد آناهیتا که با چنین بلوک های سنگینی ساخته شده باشد، وجود ندارد.

گراوند خاطرنشان کرد: آناهیتا در جایی واقع شده که در امتداد جاده شاهی و فلات مرکزی ایران به تیسفون به عنوان مرکز حکومت اشکانیان بوده که نشان می‌دهد جایگاه بالایی داشته و ما باید امروز این جایگاه را به آن بازگردانیم.

وی در ادامه بااشاره به اینکه تاکنون زمان ساخت دقیق این بنا مشخص نشده، عنوان کرد: گفته می شود معبد آناهیتا نیایشگاهی برای ایزدبانوی آبهای روان بود و یا اینکه کاخی ناتمام برای خسرو پرویز ساسانی، با این وجود این بنا یکی از بناهای عظیم برجای مانده از دوران باستان در ایران است.

مدیر پایگاه ملی آناهیتا با بیان اینکه طی دهه های گذشته دو مرحله کاوش باستان شناسی روی این بنا انجام شده، گفت: طی این کاوش ها تنها حدود ۴۰ درصد از بنای معبد آناهیتا از زیر انباشت خاک ها آزاد شده و حداقل ۶۰ درصد آن هنوز در زیر خاک مدفون است.

وی در ادامه با بیان اینکه پیش از شروع تعطیلات نوروزی آئین پاکسازی معبد آناهیتا برگزار شده، افزود: همچنین دو نمایشگاه شامل نمایشگاه خوشنویسی آثاری که در توصیف معبد آناهیتا آمده و نیز نمایشگاه سیاه قلم با عنوان “بوی عید بوی بوم” در این مجموعه برپا شد.

وی به برپایی غرفه های صنایع دستی در داخل محوطه آناهیتا هم اشاره کرد و گفت: هشت غرفه صنایع دستی در رشته سفالگری، چریکو بافی، مینا کاری و … در این نمایشگاه عرضه شده است.

وی از استقرار کانکس امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ورودی پایگاه ملی معبد آناهیتا هم خبر داد و افزود: بازی های فکری، مسابقه نقاشی کودکان، استقبال از نوروز با اجرای موسیقی محلی، اهداء بسته های فرهنگی به بازدیدکنندگان با موضوع ماه رمضان و… دیگر برنامه های نوروزی پایگاه ملی معبد آناهیتا است.

ایرنا

درباره نویسنده