د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

بهنگام سازی آئین‌نامه طراحی معابر شهری و ساختار مدیریت اجرایی پایش تصویب شد 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در شورای عالی شهرسازی و معماری ساختار مدیریت اجرایی پایش و بهنگام‌سازی آئین طراحی معابر شهری تدوین و تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای پیاده سازی اصول طراحی شبکه نوین حمل‌ونقل برای شهرها در طرح‌های شهرسازی در مقیاس مختلف، اشاره کرد: پس از برگزاری جلسات کارشناسی و دریافت نظرات حوزه های مختلف، ساختار نظام مدیریت اجرایی پایش و بهنگام سازی آئین طراحی معابر شهری تدوین و تصویب شد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: هر چند پس از حدود ۲۷ سال آئین‌نامه طراحی معابر شهری در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید که رویکرد نوینی در طراحی شبکه‌های حمل‌ونقل شهری داشت، با این حال به روزرسانی در بازه‌های کوتاه مدت هم راستا با پیشرفت‌های علمی، پیگیری اجرایی شدن اصول و ضوابط، هدایت طرح‌های پژوهشی و آموزشی در جامعه طراحان و مشاوران و…  نیازمند ایجاد ساختاری مجزا بود که فارغ از تغییر دولت‌ها و مدیران بتواند حافظ نقش این آیین نامه در طراحی بهینه شبکه حمل‌ونقل شهرهای کشور باشد.

افندی‌زاده افزود: این مهم در یکسال گذشته به بحث و بررسی کارشناسی گذاشته شد و در نهایت ساختاری به منظور فرآیند مدیریت اجرایی، پایش و بهنگام سازی آئین طراحی معابر شهری تدوین و به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیشنهاد شد که مورد تصویب قرار گرفت. 

وی ادامه داد: ساختار پیشنهادی با ترکیبی از کارشناسان، متخصصین و تصمیمگیران حوزه شهرسازی و حملونقل تشکیل خواهد شد و پذیرای نظرات کلیه متخصصین، برای بهبود نقش آئین‌نامه و تغییرات احتمالی آن خواهد بود. همچنین پژوهشگران و دانشجویان از طریق ساختار مذکور می‌توانند از نیازمندی‌های پژوهشی کشور در این زمینه آگاه شوند و در نتیجه پژوهش‌های هم‌راستا با آن را ارائه کنند تا تولیدات علمی کشور در حوزه حمل‌ونقل به اجرایی و عملیاتی شدن منتهی شود.

افندی زاده در ادامه با تشریح رویکردهای نوین آیین نامه طراحی معابر شهری اظهار کرد: در تدوین آین نامه طراحی معابر شهری توجه سیاستگذار به حوزه حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل غیر موتوری معطوف شده است. همچنین این رویکرد در شهرسازی مدرن به نحوی است که با کاهش آلودگی هوا، افزایش دسترسی به شبکه حمل‌ونقل همگانی، کاهش خودرو محوری و … قابلیت زندگی شهری را بهبود می‌بخشد و نظم نوین حمل‌ونقل را بر پایه توجه به نیازهای استفاده‌کنندگان (و نه خودروها) بنیان گذاری می کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: علاوه بر این گشودن باب پژوهش در خصوص پیشرفت‌های نوین این حوزه و همچنین آموزش ضوابط جدید طراحی معابر شهری به طراحان شهری و برنامه‌ریزان حمل‌ونقل یکی دیگر از اهداف آئین‌نامه فوق بود. 

 

درباره نویسنده