س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

بهره‌برداری از نخستین هتل سنتی در تربت حیدریه

اقامتگاه سنتی لاری به عنوان نخستین هتل سنتی شهرستان تربت حیدریه با ۱۲ واحد اقامتی مجهز، رستوران سنتی و بازارچه صنایع دستی و سوغات با اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر در فاز نخست به بهره‌برداری رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در حاشیه آیین بهره‌برداری از این اقامتگاه سنتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رباط تاریخی لاری به دلیل قرارگیری در بافت مرکزی و تاریخی شهر یکی از بناهایی است که در کمتر شهری این چنین موقعیتی یافت می‌شود.

وی ادامه داد: احیاء این بنا علاوه بر اینکه کاربری گردشگری خواهد داشت، به حفظ، مرمت و ساماندهی سایر بناهای تاریخی داخل این بافت کمک خواهد کرد که یکی از اهداف و مزیت‌های ما در این طرح بود و خوشبختانه از زمان احیا و مرمت رباط تاریخی لاری، مالکان بناهای تاریخی اطراف این بنا نیز برای حفظ و احیاء بناهای خود اعلام آمادگی کرده و اقداماتی نیز انجام داده‌اند.

محمدی افزود: معماری سنتی این اقامتگاه با تزئینات آجرکاری زیبا، همراه پذیرایی با غذاهای محلی و وجود کارگاه‌های صنایع دستی از مزیت‌های این اقامتگاه است که در رونق اقتصادی این مکان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه تاکنون ۶۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی برای احیاء این بنای تاریخی هزینه شده، افزود: به دلیل اینکه این رباط در گذشته متروکه و رها شده بود، با مشارکت متولی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال هزینه برای مرمت و احیاء رباط لاری شد که در این بین دستگاه‌های دولتی نیز کمک‌های شایانی انجام دادند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه از تشکیل ۳۲ پرونده قضایی برای مالکان غیر قانونی رباط تاریخی لاری خبر داد و گفت: مشکل عمده احیای رباط تاریخی لاری که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد، مالکانی بود که به صورت غیر قانونی غرفه‌ها را تصرف کرده بودند. نهایتا با مشارکت متولی رسیدگی به این مساله منجر به تشکیل ۳۲ پرونده قضایی شد که کمک دستگاه قضایی باعث شد رفع تصرف صورت بگیرد و این ملک در اختیار موقوفه قرار بگیرد و امروز از آن به عنوان واحد اقامتی بهره‌برداری شد.

محمدی با اشاره به اینکه قدمت این بنا مربوط به دوره قاجاریه است و توسط مرحوم لاری که از تاجران بزرگ منطقه فارس بود، احداث شده، افزود: این بنا به دلیل عبور زائران علی ابن موسی‌الرضا(ع) از تربت حیدریه به عنوان دروازه ورودی به مشهد مقدس احداث شده و به جرات می‌توان مرحوم لاری را از بزرگترین واقفان حوزه میراث فرهنگی دانست که علاوه بر این رباط هفت بنای تاریخی دیگر را نیز ساخته که همگی وقف زائران امام هشتم است.

محمدی گفت: به دلیل وجود چند معارض فاز دوم این بنا با کاربری‌های اقامتی، بازارچه و کافی‌شاپ متوقف شده که به سرعت و پس از رفع تعارضات، ساخت آن نیز آغاز خواهد شد. برای ساخت این کاربری‌ها هزینه‌ای نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

ایسنا

درباره نویسنده