پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

بقعه شیخ اسحاق بنایی تاریخی در آذربایجان‌شرقی

تاریخ احداث بنا را با توجه به گورستان مجاور و شیوه معماری میتوان به دوره صفویه نسبت داد. این بنا از سه قسمت تشکیل شده است: ایوان، مسجد، مقبره. ایوان مشرف به شمال و دارای دو ستون چوبی می‌باشد.

بقعه شیخ اسحق هریسی مربوط به دوره صفوی است و در استان آذربایجان شرقی، شهرستان هریس، دهستان خانمرود، روستای خانقاه واقع شده است. این مکان در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه شیخ اسحاق بنایی تاریخی در آذربایجان‌شرقی

چشم انداز شهرستان هریس کوهستانی است و کوهستان قوشا داغ و گردنه گویجه بئل از دیدنی ترین مناطق کوهستانی ابن ناحیه هستند که چشم انداز بسیار زیبایی دارند. اماکن قدیمی و تاریخی مثل مسجد جمال آباد و بقعه شیخ اسحاق و قبور قدیمی از جاذبه‌های تاریخی و معماری منطقه  هریس به شمار می روند.

در ساحل جنوبی رودخانه کوچک روستای خانمرود شهرستان هریس، بقعه آجری مستطیل شکل با ازاره های سنگی و دیوار های آجری دیده می شود که مردم محل آنرا بقعه شیخ اسحاق می نامند. تاریخ احداث بنا را با توجه به گورستان مجاور و شیوه معماری میتوان به دوره صفویه نسبت داد. این بنا از سه قسمت تشکیل شده است: ایوان، مسجد، مقبره. ایوان مشرف به شمال و دارای دو ستون چوبی می باشد.

بقعه شیخ اسحاق بنایی تاریخی در آذربایجان‌شرقی

مسجد به شکل مستطیل و با پوشش تخت چوبی به ابعاد ۴/۵×۶/۵ متراست. مقبره که در جنوبی ترین قسمت بنا واقع شده دارای گنبد کروی بلندی به ارتفاع تقریبی ۱۱ متر میباشد. در قسمت بالای ورودی، سنگ نبشته ای به خط ثلث دیده می شود که نام بانی آن است و امروزه قسمتی از آن از بین رفته است. مقبره در گورستان قدیمی روستای خانقاه واقع شده که سنگ قبرهای باقیمانده از پرکارترین آثار حجاری قرون ۹ و ۱۰ بشمار می روند.

 

بقعه شیخ اسحاق بنایی تاریخی در آذربایجان‌شرقی

تاریخ ساخت این بنا را با توجه به گورستان مجاور و شیوه معماری میتوان به دوره صفویه نسبت داد.
این بقعه با توجه به مجاورت با کوه”اکوزداغی” علاوه بر جاذبه تاریخی جاذبه طبیعی زیبایی نیز دارد.

سلام نو

درباره نویسنده