ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

بزرگ‌ترین موزه قطر با الهام از معماری اسلامی در «شهر آینده» ساخته می‌شود

موزه‌ پنج طبقه در شهر «آینده» قطر با الهام از معماری و فرهنگ اسلامی و منحصر به فرد ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «iloveqatar»، «شهر آینده» قطر با الهام از معماری و فرهنگ اسلامی، موزه‌ای پنج طبقه را که دارای یک طراحی دایره‌ای خیره‌کننده است در خود جای خواهد داد.

موزه‌ای که قرار است در شهر تازه احداث شده «لوسیل» ساخته شود ۳۰ متر ارتفاع خواهد داشت و بزرگ‌ترین موزه اسلامی در قطر خواهد بود.

این ساختمان به مساحت ۱۱ هزار متر مربع شامل مناطقی برای نمایشگاه‌های هنری و فضایی برای گفتگو در مورد مسائل جهانی می شود.

«لوسیل» که «شهر آینده قطر» نام دارد در حدود ۱۰ مایلی شمال پایتخت قطر، دوحه واقع شده است.

ساخت لوسیل در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و این شهر به سرعت در حال توسعه، میزبان یکی از باشکوه‌ترین آسمان‌خراش‌های قطر تحت عنوان «برج‌های کاتارا» است.

یکی دیگر از مراکز معماری این شهر، استادیوم «لوسیل» است که میزبان فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بود.

انتظار می رود پس از تکمیل، این شهر ظرفیت اقامت دو میلیون نفر را داشته باشد.

موزه‌ای که قرار است در «لوسیل» ساخته شود هم یکی دیگر از شاهکارهای معماری این شهر خواهد بود.

معمار «ژاک هرتزوگ» در این باره گفت: برای طراحی این موزه از معماری و فرهنگ اسلامی و همچنین محیط اطراف الهام گرفته شده است.

او توضیح می‌دهد که شکل هلالی که در سراسر فرهنگ و معماری اسلامی دیده می‌شود، یکی از عوامل کلیدی در طراحی این ساختمان است و در داخل، یک بولوار هلالی شکل بازدیدکنندگان را به طرف موزه راهنمایی می کند.

این موزه در جزیره «المها» ساخته خواهد شد، قطعه ای از زمین بازیابی شده در نزدیکی ساحل و بخشی از خط ساحلی قطر که به گفته هرتزوگ دائما در حال تغییر است.

مکان این موزه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی با مراسم کلنگ زنی مشخص شد.

این موزه همچنین قرار است دارای فضاهای سبز با درختان و گیاهان محلی باشد، در حالی که پنل های خورشیدی و مدیریت موثر مصرف آب تا حدودی انتشار CO2 آن را جبران کرده و مصرف آب را کاهش می دهد.

ساختمان موزه شامل اتاق‌های مختلفی برای نمایشگاه‌های منظم و آثار هنری شرق‌شناسی خواهد بود، نوعی از هنری که در قرن نوزدهم به اوج محبوبیت رسید و نشان‌دهنده تلقی غرب از شمال آفریقا و خاورمیانه در آن زمان است که اغلب این منطقه را به عنوان مکانی زیبا معرفی می‌کند.

نقطه برجسته فضای هنری این موزه چهار «اتاق لنگری» خواهد بود که از معماری کلاسیک چهار گوشه جهان الهام گرفته شده است؛ لنگر شمالی از استانبول، لنگر جنوبی از قاهره، لنگر غربی از «ساراگوزا» در اسپانیا و لنگر شرقی از اصفهان در ایران الهام گرفته شده است.

این موزه همچنین به عنوان یک «بازار سنتی» مانند بازارهای سنتی که در سراسر خاورمیانه شاخته شده اند، توصیف شده است.

به این ترتیب قرار است در این موزه فضاهایی مانند غذاخوری ها، مغازه ها و یک مسجد در طبقات متعدد وجود داشته باشد.

شبستان

درباره نویسنده