د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

برگزاری همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی عمران در اراک

اولین همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی با حضور جمعی از صاحب نظران در دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد.

اولین همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی با محورهای کمیسیون تخصصی؛ اصول و بنیان های عمران معماری و شهرسازی اسلامی، نظریه های حکمت عمران فلسفه و حکمت عمران معماری و شهرسازی، شناخت شناسی و… با حضورکلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک و جمعی از مسئولان در اراک برگزار شد.
دکتر حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک و دبیر همایش حکمت اسلامی و تعالی عمران معماری و شهرسازی گفت: علوم انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است که همگی به ارزش آن واقف هستیم و با توجه به اینکه قدرت یک کشور بر دو مقوله استوار است یکی قدرت نرم و دیگری قدرت سخت، هر دو قدرت ضامن امنیت، رفاه، پیشرفت و آبادانی یک ملت و یک کشور می باشد. وی گفت:انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و دارای پیام  فرهنگی برای جهان می باشد. رییس دانشگاه آزاداسلامی اراک بیان کرد: علوم انسانی  مایه پیشرفت کشور می باشد و نیازمند انجام کارهای جهادی با نیت الهی می باشد و امیدواریم آرام آرام در این زمینه گام برداریم.
 
دبیر کمیسیون تخصصی همایش افزود: در این همایش دوستان ما تلاش کردند تعداد ۱۱۴ مقاله که در قالب همایش به ستاد مرکزی ارسال شده بود دریافت کردند و چکیدهی مقالات توسط داوران بررسی شده است. از  تعداد ۸۴ مقاله با پیگیری دوستان ۷۳ مقاله تایید شده است و ۱۶ مقاله هم به صورت سخنرانی و پوستر و در نهایت شش مقاله به صورت ارائه امروز  انجام می پذیرد.
 کلانتری بیان کرد: آرمانشهر اسلامی  مکانی است دارای ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی که  سعادت و خوشبختی انسانها را تضمین می کند. اندیشه ی خلاق آرمانشهر اسلامی در تمامی مکاتب و اندیشه ها وجود داشته است و قدمتی به تاریخ بشر دارد. جایی که از تبعیض به دور باشد که با ظهور اسلام، این دین خصوصیات خاصی را برای آرمانشهر بیان می‌کند که تمام فلاسفه و اندیشمندان اسلامی همچون ابن سینا، فارابی و…. و استاد مطهری و آیت الله جوادی آملی به تبیین آرمانشهر پرداختند.
رییس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی گفت: آرمانشهر مهدوی با توجه به فراز و نشیب هایی که داشته است، ویژگی هایی دارد. آرمان شهر مهدویت در عدالت گرایی و برپایی عدالت، در طهارت و پاکی و  در اصلاح، امنیت، سلامت، زندگی و حیات طیبه ی انسانی میپردازد.
رییس دانشگاه آزاداسلامی اراک در پایان به ویژگی های خوب یک مکان از دیدگاه امام علی و نهج البلاغه پرداختند و افزود: از ویژگی های یک مکان خوب میتوان به مکان سبز با باغات زیبا که در قرآن و احادیث آورده شده است همراه با استفاده از رنگ های روشن و ملایم در شهرسازی آن و داشتن آب کافی و سالم و و نور کافی اشاره کرد که مردم در آن مکان محله محور و همسایه محور همراه با امنیت و آرامش زندگی می کنند. دارای جاده های مناسب و امن و دارای مکان های آموزشی برای همه افراد جامعه به صورت بهره مندی یکسان از امکانات جامعه می باشد.
در ادامه این همایش دکتر عبدالحسین خسروپناه معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت ، شهرسازی و هنر پیوند عمیقی به جهت صنعت و دانش با هم برقرار کرده اند و می‌توان آن را دانش تکنیکی هنرمندان عنوان کرد چرا که معماری زاییده ی نمادهای فرهنگی و تخیل انسان به صورت ظریف و هنرمندانه می باشد.
وی افزود:شهرسازی نیز طراحی مدلهای شهری ، توسعه ی آن برای بهبود زندگی و رفع نیازهای عمومی شهروندان است که انسان نقش تعیین‌کننده‌ای در مدل شهرسازی دارد و باید به نقش مهم شهرسازی در رفع نیاز مادی و معنوی انسان توجه کرد.
معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه حکمت مجموعه ی هستی شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی، معرفت شناسی است، بر عمل انسان تاثیر گذار بوده چرا که تکنولوژی در معماری و شهرسازی یک تکنولوژی انسانی به شمار می رود به طوریکه این تکنولوژی بر دانش بومی مبتنی است از آن رو همیشه این دانش را به شهرها و کشورها منتسب می کنند و این نشانگر تاثیر فرهنگ و شهرسازی و معماری بر همدیگر می باشد.
وی یادآور شد: قدمت معماری به دوران باستان روم و یونان برمی گردد اما اصطلاح شهروندی ، شهرسازی و مدنیت جدید و مدرن می باشد و معماری سنتی و مدرن مبتنی بر عقلانیت سنتی و مدرن میباشد.
دکتر خسروپناه افزود: فرهنگ ایرانی اسلامی آمیخته با ارزش و مبانی فرهنگی می باشد که نوع رنگ، نوع آجر و معماری که برگرفته از نوع نگاه و تاثیر پذیری از فرهنگ عرفانی بر معماری بوده و نشانگر ارتباط قوی بین این دو مقوله است این در حالیست که هرچه عرفان غنی تر میشود، تاثیر گذاری اش نیز بیشتر می شود.
وی ادامه داد: فلسفه ی برگزاری این نوع همایش ها ،پاسخ به پرسشهای ارتباط بین فلسفه و معماری میباشد به طوریکه گنبد مسجد شیخ لطف اله در اصفهان خانه بروجردی ها در کاشان…. نمونه هایی از تاثیر فلسفه و معماری می باشد.
معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، آسیب شناسی شهرسازی و انبوه سازی را از جمله اهداف این همایش عنوان کرد و گفت: در رابطه با ورود افراد متخصص به شورای شهر جدی تر باشیم و برای سال آینده این همایش را با قدرت بیشتری در زمینه ی تحقیق در مباحث عرفانی ،فلسفی و معماری برنامه ریزی و بحث های حکمت نظری و عملی در این رابطه پیاده شود تا با بررسی تمدن و فرهنگ وضعیت کنونی آسیب‌شناسی ، راهکار های مناسب ارائه و با پژوهش های انجام شده در این رابطه جامعه مدیریت شهری از این تحقیقات بهره‌مند شوند.
دکتر مهدی زندیه وکیلی معاونت عمرانی استانداری مرکزی در این همایش گفت: با توجه به عنوان این همایش که موضوع شهرسازی و معماری و حکمت اسلامی می‌باشد، باید گفت: در اسلام توصیه هایی مبنی بر ویژگی های یک مکان و آرمان شهر وجود دارد و  بر رجحان شهرنشینی بر روستانشینی تاکید شده است. اسلام دین اجتماعی است و تاکید بر روابط اجتماعی و بر فعالیت محله، مسجد، همسایه دارد. به طوری که شهر پیامبر تا قبل از اسلام بسیار متفاوت بوده و بعد از اسلام بسیار پیشرفت کرده بود و نحوه ی اداره ی شهرها در آیات و روایات مشخص است.  در اسلام تاکید بر محله محور بودن با مرکزیت مسجد وجود دارد. در پی ایجاد شهرسازی در تاریخ اسلام حکیمانی در مرکز ساختن شهر قرار داشتند، مانند شیخ بهایی در اصفهان. اصولاً بررسی دوره های تاریخی پس از اسلام برای ما یک منبع مهم به شمار می رود، و مبانی نظری که از آن می‌توان برای ساختن معماری نوین اسلامی بهره برد. منبع آیات و روایات، دوره های تاریخی و مبانی نظری منابع اصلی ما در شهرسازی اسلامی به شمار می روند. 
وی افزود: مقام معظم رهبری در شش بند به اهمیت شهرسازی اسلامی  و توجه به مبانی آن اشاره کرده است و اشاره کرده اند که باید در دانشگاه انجام شود.
 اکنون محصول شورای عالی شهرسازی و معماری و ضوابط و مقررات پروژه هایی است که به نظر می‌رسد هیچ رنگ و بویی از اسلامی بودن نبرده است و ما نیاز داریم در ساخت خانه، ساختمان، در محله و سایر پروژه های عمومی به تدوین نظریه ها و مبانی حکیمانه روی بیاوریم و در ساختن ساختمان های مدرن و پسامدرن به بحث اشرافیت و نداشتن هیچ گونه مزاحمت برای همسایه ها توجه کنیم.
در پایان زندیه وکیلی بیان کرد: باید با توجه به مبانی فرهنگی ایرانی و اسلامی استانداردها تدوین شود، متاسفانه اکنون بنای ایرانی و اسلامی به طور انبوه وجود ندارد و فعلاً اکتفا به تک بناها در این حوزه می شود و این خلاء به طور جد احساس می‌شود که امیدواریم در آینده این شرایط رو به پیشرفت پیش رود و با تشکیل هیئت علمی این بحث را در مواجهه با سایر بخش‌های جامعه تنظیم و مقرارات ساخت ساختمان را تدوین کرده و در این حوزه با نشریه و دستورالعمل به صورت عملی و راهکار جدی به سمت معماری ایرانی و اسلامی پیش برویم.
 
صداو سیما

درباره نویسنده