ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

برگزاری نشست«ساکنان خانه‌های خاموش» در موزه گرمابه علیقلی‌آقا

مدیر موزه گرمابه علیقلی‌آقا از برگزاری نشست«ساکنان خانه‌های خاموش» در راستای حفاظت از خانه‌های معاصر اصفهان توسط دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان خبر داد.

ملیحه قریشیان اظهار کرد: موزه گرمابه علیقلی‌آقا علاوه بر ساحت موزه‌ای که دارد، به عنوان دفتر تخصصی فرهنگ و معماری ذیل اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: ماهیت این دفتر آشنایی و حساس سازی مردم به مقوله معماری نه به عنوان مباحث آکادمیک معماری، بلکه حساس‌سازی آن‌ها به اهمیت مطلوب بودن فضای محیطی و شهری است، در واقع این دفتر به دنبال این است حلقه واسطه‌ای بین شهروندان و مقوله معماری باشد زیرا معتقدیم زمانی می‌توان در حوزه فضاهای شهری، حفظ و حراست از بافت و بناهای تاریخی مؤثر واقع شویم که شهروندان مسئول در این حوزه تربیت کنیم.

مدیر موزه گرمابه علیقلی‌آقا تصریح کرد: یکی از رویکردها و فعالیت‌های دفتر تخصصی فرهنگ و معماری پرداختن به خانه‌های معاصر و حافظت از این خانه‌ها است، زیرا این خانه‌ها علاوه بر اینکه از لحاظ میراث فرهنگی به عنوان خانه‌های ارزشمند جهت حفاظت شناخته نمی‌شوند، در حال تخریب گسترده در شهر اصفهان هستند.

وی اضافه کرد: معماری خانه‌های معاصر از ویژگی‌های بسیار مثبتی برای ساکنین آن برخوردار است و متأسفانه در معماری خانه‌های نوین از معماری این خانه‌ها غفلت شده و به نوعی معماری خانه معاصر که می‌تواند برای یک خانه و ساکنین آن کارکردهای مثبتی و محیطی جهت زندگی مطلوب داشته باشد، رو به فراموشی است.

قریشیان گفت: از این رو شورای دفتر تخصصی فرهنگ و معماری از سال گذشته پرونده‌ای در فعالیت‌های این دفتر با محوریت خانه‌های معاصر باز کرد که اولین برون داد این سیاست‌گذاری اجرای نمایشگاهی تحت عنوان «خانه‌های خاموش» شد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه که از ۲۰ خانه معاصر اصفهان که از لحاظ معماری شاخص و برداشت شده بود، ویژگی معماری این خانه‌ها در قالب‌های و شیوه‌های نو به عموم شهروندان معرفی شد.

مدیر دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان افزود: در راستای معرفی و آشنایی با اهمیت معماری خانه‌های معاصر، قرار است نشستی با برخی از ساکنین این خانه‌ها در موزه گرمابه علیقلی‌آقا برگزار شود. در این نشست که روز پنجشنبه بیست و سوم آذرماه ساعت ۱۶ برگزار می‌شود، دو نمونه از این خانه‌ها توسط نازنین شهیدی، معمار مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

درباره نویسنده