چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

برنده جایز معماری پریتزکر ۲۰۲۳ معرفی شد

سِر دیوید چیپرفیلد، معمار نامدار انگلیسی برنده جایزه معماری «پریتزکر» از معتبرترین جوایز دنیای معماری جهان شده است.

«دیوید چیپرفیلد» ۷۰ ساله با بردن جایزه معتبر «پریتزکر» وارد کتاب رکوردهای این جایزه معتبر معماری در تاریخ بیش از ۴۰ ساله آن شد.

این جایزه نخستین‌بار در ۱۹۷۹ به هنرمندان و معماران پیشتاز و نوآور اهدا شد و تا پیش از این، ۵۰ نفر آن را دریافت کرده بودند. معمار نامدار انگلیسی، پنجاه‌ودومین برنده معتبرترین جایزه معماری جهان است.

این معمار برجسته بریتانیایی، در هجدهم دسامبر ۱۹۵۳ در لندن متولد شد و مدرک تحصیلی خود را در زمینه معماری از انجمن معماری لندن دریافت کرد. وی پس از اتمام دوره تحصیلی‌اش، در دفتر معماری ریچارد راجرز، نورمن فاستر و داگلاس استفان کارآموزی کرد.

در سال ۱۹۸۴ دفتر معماری خود را تأسیس نمود و درحال‌حاضر در دفاتر مختلفش در میلان، برلین، شانگهای و سانتیاگو بر روی پروژه‌های مختلفی مشغول به کار است.

آثار چیپرفیلد شامل بیش از صد پروژه از برنامه‌های مدنی، فرهنگی و دانشگاهی گرفته تا مسکن و طراحی داخلی است. وی با بیش از چهار دهه تجربه و با همکاری‌های متعدد، معماری معقول، قدرتمند و ظریف خود را در سراسر اروپا، آسیا و آمریکای شمالی به نمایش گذاشته است.

معماری او بیانگر ترکیبی محترمانه از عناصر معاصر با محیط‌های ساخته‌شده و طبیعی موجود است که منجربه بازسازی و نوسازی دقیق نشانه‌های تاریخی و بناهای جدیدی می‌شود که در عملکرد، پایداری و رابطه‌شان با شهرها، نوآورانه هستند و راه‌های جدیدی را برای ارتباط با جوامع ایجاد می‌کنند.

از نظر چیپرفیلد، معماری نسبت به محیطی که در آن ایجاد شده است، وظیفه اخلاقی دارد و نمی‌تواند مستقل از منظر باشد، بلکه عاملی در درک ما از آن و بهبود آن است.

دیوید چیپرفیلد جوایز بین‌المللی متعددی از جمله جایزه بنیاد Wolf در هنر (۲۰۱۰)، مدال طلای جایزه ریبا (۲۰۱۱) و جایزه پریمیوم امپریال ژاپن (۲۰۱۳) را دریافت کرده است.

ایمنا

درباره نویسنده