پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

برنامه‌های فرهنگی-هنری در مقابر سبز قم اجرا می‌شود

مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی، هنری شهرداری قم گفت: مقابر گنبد سبز که از نظر تاریخی و معماری یک مجموعه منحصر به فرد است برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره های متنوع برای استفاده گردشگران و افزایش ماندگاری مسافران در حال بهسازی است.

ابوالقاسم مقیمی در گفت و گویی، افزود: شهرقم باقدمت بیش از۷ هزارساله و دارابودن اماکن تاریخی-مذهبی به عنوان قطب تمدن، فرهنگ و مذهب ایران همواره موردت وجه شیعیان و گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
وی اضافه کرد: یکی ازمکان های تاریخی و ارزشمند تاریخی و میراث فرهنگی قم مجموعه مقابرگنبدسبز مربوط به قرن ۸ هجری است که با دارابودن معماری منحصربه فرد مدفن تنی چند از حاکمان وقت شیعه به نام علی صفی است که خدمات ارزنده ای به شهر قم از وی به یادگار مانده است.
مقیمی افزود: در همین راستا سازمان فرهنگی شهرداری قم به منظور معرفی ظرفیتهای فرهنگی وتاریخی وهویتی شهرقم طی چندسال اخیر اقدام به بهسازی بیت حضرت امام (ره) راه اندازی خانه موزه شهیدان زین الدین و انعقاد تفاهم نامه همکاری درخصوص استفاده فرهنگی هنری وگردشگری  ۳ ساله ازمجموعه تاریخی گنبدسبز با اداره کل میراث فرهنگی نموده است.
وی خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه این مجموعه تاریخی به عنوان مقصدگردشگری و مکمل سفر به زائران و گردشگران خارجی و غیربومی معرفی می شود در رابطه با شهروندان و برای گردشگران و قمی نیز با محوریت این اماکن تورهای گردشگری برگزار می شود.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی، هنری شهرداری قم ابراز کرد: ازجمله اقدامات پیش بینی شده در جهت ساماندهی این مجموعه تاریخی اصلاح و توسعه فضای سبز، نورپردازی و محوطه سازی اجرا خواهد شد.
به گفته مقیمی، نگهداری و ساماندهی مجموعه مقابر سبز، همکاری باسمن ها وموسسات گردشگری، زمینه سازی برای بازدید گردشگردان داخلی و خارجی، اجرای جشنواره های گردشگری، اجرای برنامه های هنری باحضور هنرمندان مطرح استانی وکشوری، تهیه محتوای اطلاع رسانی مجموعه درفضای مجازی وتهیه تورهای مجازی ۳۶۰ درجه ازجمله اقدامات پیش بینی شده برای این مجموعه است.
وی یادآور شد: افتتاح فرهنگسرای گردشگری در مجاورت این مجموعه تاریخی از طرح ها و اقدامات در دست اجرا است که دراین فرهنگسرا دوره های اموزشی تخصصی گردشگری، دورهای هنری ( سفال، منبت، طراحی، انگشترسازی)، دورهای شهروندی و آموزش های راهنمای گردشگری ارائه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی، هنری شهرداری قم ادامه داد: راه اندازی کتابخانه تخصصی گردشگری و جلسات ماهیانه قم شناسی، تبدیل مجموعه تاریخی مقابر سبز به مرکزنجوم شناسی، ایجاد فضای گالری هنر و راه اندازی کنارگذرفرهنگ ازجمله برنامه های دیگر این مرکزتاریخی فرهنگی است.
مقیمی افزود: زمینه سازی جهت حضور دانشجویان معماری وگردشگری برای بازخوانی معماری اسلامی وگذراندن دوره های کارورزی وراهنمای گردشگری، برگزاری نمایشگاه عکس وصنایع دستی برای معرفی و فروش محصولات تولیدی به همراه برگزاری دوره های شاهنامه خوانی واجرای تئاتر میدانی وبرنامه های مذهبی ( ائین های عاشورایی ) نیز در این مجموعه تاریخی و ماندگار شهر قم انجام می شود.
گفتنی است مجموعه مقابر گنبد سبز قم مدفن امرای خاندان صفی و فروانروایان مستقل قم در قرن هشتم هجری است که با گچ بری های زیبا و متنوع در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ایسنا

درباره نویسنده