د٫ اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۳

بررسی محله به محله نوسازی بافت‌های فرسوده

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: به صورت کلی نمی‌توان گفت راه حل نوسازی بافت فرسوده اضافه طبقه یا ارائه بسته‌های تشویقی برای سرمایه گذاران است؛ به همین دلیل باید محله به محله به صورت مجزا موضوع نوسازی بافت فرسوده بررسی شود.

“مهدی عباسی” رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره طرح شورا مبنی بر پیشنهاد افزایش میزان تراکم به ساختمان‌های محدوده خیابان انقلاب برای نوسازی بافت فرسوده گفت: در مساله نوسازی بافت فرسوده مهم کیفیت بخشی به بافت فرسوده است. هرچیزی که از کیفیت زندگی در بافت فرسوده بکاهد باید از آن پرهیز کنیم. 

او ادامه داد: در برخی مناطق ممکن است تراکم‌پذیری جمعیت براساس اضافه طبقه منجر به این کاهش کیفیت شود و در برخی مناطق ممکن است کمبود سرانه این کیفیت را کاهش دهد. باید در یک تعادلی برای کیفیت بخشی برنامه ریزی داشته باشیم و هرچیزی که به این مهم لطمه می‌زند را اجتناب کنیم. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: الان به صورت کلی نمی‌توان گفت راه حل نوسازی بافت فرسوده اضافه طبقه یا ارائه بسته‌های تشویقی برای سرمایه گذاران است. به همین دلیل باید محله به محله به صورت مجزا موضوع نوسازی بافت فرسوده بررسی شود. 

عباسی درباره مجوز برج‌سازی در مجاورت باغ گیاه‌شناسی ایران در منطقه ۲۲ که مخالفت جدی کارشناسان محیط زیست را به همراه داشته است، اظهار کرد: درباره ضلع شمالی باغ گیاه شناسی؛ شهرداری تهران در زمان شهردار اسبق توافقاتی با سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها در مورد تعیین وضعیت املاکشان شد اما در مورد این املاک بعد از اصلاح طرح تفصیلی منطقه ۲۲ صدور پروانه با مشکل مواجه شد. 

او با بیان اینکه در سال ۹۹ براساس مصوبه‌ای در شورا کمیته‌ای مشخص شد تا تعیین وضعیت املاک نهادها و ارگان‌ها و اشخاصی که با شهرداری توافق کرده بودند انجام شود، ادامه داد: شهرداری تهران وضعیت تعدادی از این املاک را مشخص کرد اما با توجه به اینکه زمان آن مصوبه به اتمام رسیده، شهرداری باید یک لایحه بیاورد و مجددا تمدید کند تا بشود اینها را در آن کمیته‌ای که در مصوبه مقرر شده، بررسی کرد. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی درباره این ملک گفت: در مورد این ملک خاص پروانه به صورت دستی صادر شده و سیستمی نبوده است. تعدادی از قطعات و برج‌ها در بالاتر از این قطعه‌ای که بلافصل است ساخته شده اما تعدادی از این برج‌ها هم ساخته نشدند و در این زمین بلافصل با گیاه‌شناسی بودند. گودبرداری در سال ۹۶ انجام شده، اما ساخت و ساز انجام نشده است. 

عباسی در پاسخ به اینکه آیا پروانه این قطعات اعتبار دارد، گفت: خیر، اعتبار ندارند و باید در کمیته تعیین تکلیف شوند. 

او در پاسخ به این سوال که ساخت و ساز در آنجا باید انجام شود یا خیر گفت: اینکه ما توقع داشته باشیم که ساخت و ساز در حیطه باغ گیاه‌شناسی انجام نشود، طرح تفصیلی پهنه مسکونی برای آن در نظر گرفته و از لحاظ پهنه هم منطبق است و مشکل ندارد. اما اینکه آیا تعداد طبقات باید مطابق آن پروانه قبل باشد، اینها را شهرداری باید در آن کمیته تعیین تکلیف کند. 

عباسی تاکید کرد: حقوق مکتسبه باید بررسی شود، چرا که اگر حقوق مکتسبه باشد هرکاری کنیم می‌توانند از دیوان عدالت رای بگیرند. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه پهنه‌بندی اشتباه بوده و می‌توانست پهنه بهتری در آنجا در نظر گرفته شود گفت: پهنه‌بندی براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و شورای شهر اتفاق می‌افتد و اینگونه نیست که بگوییم در یک فرایند عادی و توسط منطقه پهنه‌بندی اجرا شده است. این پهنه‌بندی توسط کارشناسان برداشت شده است و در مواردی سهل انگاری‌هایی شده است. 

او ادامه داد: در آنجا احداث بناهای عظیم را پیش بینی نکردند و این یک ایراد است. باید در بازنگری پروانه‌ها در منطقه این مساله را تعدیل کنیم که کمترین خسارت و آسیب را به همراه داشته باشد.

ایلنا

درباره نویسنده