ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

بررسی طرح پژوهشی کاربری باغ موزه ستاد لشکر ارومیه

در اولین همایش ملی نقش معماری و شهرسازی بر گردشگری شهرهای مرزی در آذربایجان غربی طرح پژوهشی انجام یافته برای کاربری باغ موزه ستاد لشکر ارومیه بررسی شد.

در یکی از پنل‌های تخصصی نخستین همایش ملی نقش معماری و شهرسازی بر گردشگری شهرهای مرزی در آذربایجان غربی، طرح پژوهشی انجام یافته برای کاربری باغ موزه اراضی ستاد لشکر ۶۴ ارومیه توسط نادره شجاع‌دل، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و کارشناش ارشد معماری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی آذربایجان غربی بررسی و ارائه شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در این پنل تخصصی با اشاره به روند اقدامات انجام یافته در خصوص طرح تفصیلی و طراحی شهری اراضی پادگان ارومیه به مساحت ۷۵ هکتار توسط ارگان‌های مدیریت شهری به‌ویژه اداره‌کل راه و شهرسازی استان و تصویب آنها در کمیسیون ماده ۵ ارومیه و شورایعالی شهرسازی و معماری کشور به اقدامات انجام یافته در خصوص اراضی با کاربری باغ موزه به مساحت ۹ هکتار در این محدوده اشاره کرد که توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی انجام یافته که مشاور این طرح هم دانشگاه شهید بهشتی بوده است.

نادره شجاع‌دل افزود: در این طرح فضاهای موزه‌ای به دو بخش موزه منطقه‌ای و موزه میراث نظامی تقسیم شده است که موزه منطقه‌ای شامل شاخه‌خای میراث طبیعی، میراث انسانی، میراث اجتماعی و میراث تاریخی هستند.

او ادامه داد: بخش میراث نظامی نیز شامل موزه‌های لشکر ۴ رضائیه،  لشکر ۶۴ ارومیه، مرزبانی، عملیات‌های لشکر ۶۴ در دوران دفاع مقدس و.. است.

این کارشناس ارشد معماری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به تاثیر به سزای این طرح در مقوله گردشگری استان در سطح ملی و بین‌المللی امید است ارائه این طرح پژوهشی و آشنایی جامعه دانشگاهی با جرئیات آن گامی در راستای مطالبات جامعه مخاطب و تحقق آن باشد.

صداوسیما

درباره نویسنده