ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

برخورد جدی با مشاوران املاک بدون مجوز در اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است مشاوران املاک غیرمجاز که در مناطق پانزده‌گانه شهر نسبت به خرید و فروش املاک قولنامه‌ای و یا تفکیک غیرقانونی اقدام می‌کنند، شناسایی و با آنها برخورد شود.

رسول میرباقری در جلسه کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بیشتر مناطق حاشیه‌ای شهر مانند مناطق هشت، ۱۲ و ۱۴ درگیر مشکلاتی همچون تفکیکی‌های غیرمجاز، خرید و فروش قولنامه‌ای املاک است.

وی با بیان اینکه بیشتر این تخلفات در بنگاه‌های املاکی انجام می‌شود که مجوز فعالیت ندارند، افزود: گاهی دیده شده زمین‌هایی که کاربری مسکونی ندارند، تفکیک و به بعضی از مردم بی‌اطلاع و ناآگاه واگذار می‌شود و این آغاز مشکلات شهرداری است.

میرباقری ادامه داد: لازم است مشاوران املاک غیرمجاز که در مناطق پانزده‌گانه شهر نسبت به خرید و فروش املاک قولنامه‌ای و یا تفکیک غیرقانونی اقدام می‌کنند، شناسایی و با آنها برخورد شود، زیرا تا زمانی که این تخلفات انجام می‌شود، مناطق ضعیف و پر از چالش باقی می‌مانند. شهرداری‌های مناطق باید موارد تخلف را رصد کنند و قبل از وقوع تخلف آن را گزارش دهند تا از طرق دادستانی با آنها برخورد شود؛ حداقل نباید اجازه دهیم به راحتی تخلف انجام شود که به انجام دیگر تخلفات مبادرت کنند.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تعامل دادستانی با مدیریت شهری و در زمانی که حقوق شهروندان مطرح است، بسیار خوب بوده و جای تقدیر دارد.

لزوم بازنگری قوانین شهرسازی

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری‌ها باید از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری کنند، اظهار کرد: این نوع تخلفات شهرداری و شهروندان را آزار می‌دهد، بنابراین باید افرادی را که به صورت حرفه‌ای این تخلفات را انجام می‌دهند، شناسایی کرد.

وی با اشاره به اینکه باید قوانین در این حوزه به سمت کامل شدن برود که در حیطه مراجع قضائی است، ادامه داد: در این زمینه باید قانونی در شهر تصویب کنیم که راه را برای شهروندان هموار کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌های مناطق باید ابتکار عمل داشته باشند و با شناسایی مالکان بزرگ در منطقه خود از آنها دعوت تا برای تفکیک به شهرداری مراجعه کنند، حتی اگر سهم شهرداری را کمتر دهند، زیرا از شکل‌گیری مناطقی ضعیف جلوگیری می‌شود و شهروندان می‌توانند با آرامش در آن زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت نخست شناسایی و برخورد با متخلفان است و در مرحله بعد شهرداری باید حد نصاب تفکیک را برای برخی مناطق تغییر دهد.

نورصالحی با بیان اینکه مدیریت شهری باید در راستای ساخت و ساز کوچک با آسان کردن کارها حرکت کند، ادامه داد: در قرارگاه جهادی مسکن در حال بررسی هستیم که چه کمکی در این بخش می‌توانیم انجام دهیم، در این راستا باید قوانین بازنگری شود، البته خود مناطق نیز باید راهکار در این زمینه ارائه دهند تا این مشکل رفع شود. لازم است تسهیلاتی ارائه دهیم تا سرمایه‌گذاران راغب شوند که خانه‌های قابل خرید برای قشر ضعیف بسازند. همچنین در زمینه ایمن‌سازی ساختمان‌ها، دستگاه‌های دیگر نیز ورود کنند تا بار به تنهایی بر دوش شهرداری نباشد.

وی خاطرنشان کرد: از جمعیت دو میلیون نفری اصفهان، حدود ۶۰۰ هزار نفر مهاجر هستند، لذا مهاجرت داخلی نیز باید قانون‌مند باشد.

اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: مجتمع متروپل آبادان ساختمان قدیمی در دل بافت فرسوده نبود، بلکه ساختمان نوسازی بود که به دلیل رعایت نکردن استانداردها از سوی دستگاه‌های ناظر این اتفاق برای آن رخ داد؛ نمونه‌هایی از این دست فراوان داریم، اما این سوال مطرح می‌شود که چه برخوردی با این تخلفات شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در این ارتباط از آن غفلت می‌کنیم، اطلاع‌رسانی است، اگر مجتمع تجاری محمودیه و امثال آن را داریم که مطمئن هستیم، ناایمن است، باید جرئت کنیم و از طرف رسانه‌ها، آن را اطلاع‌رسانی کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه حداقل ۱۰ مکان اولویت دار ناایمن را به مردم اطلاع‌رسانی کنید تا بدانند ایمنی ندارد، گفت: تجربه نشان می‌دهد تا زمانی که بنری در سطح مناطق زده شد که از خرید و فروش املاک قولنامه خودداری کنید، آمار آن کاهش یافت، اما زمانی که اطلاع‌رسانی‌ها کم شد، دوباره این موضوع اوج گرفت.

فرمول جدیدی برای رفع مشکلات حوزه مسکن شهروندان اجرا کنیم

عباس حاج رسولی‌ها، عضو کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: باید واقعیت جامعه را باور کنیم که مردم نمی‌توانند در این شرایط مسکن بخرند، بنابراین باید فرمول جدیدی را برای کاهش این مشکلات و به نفع مردم به دست آوریم و اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در غرب اصفهان بیشتر خانه‌ها قولنامه‌ای است؛ مگر می‌شود به دلیل اینکه شهروندان قولنامه دارند برای آنها پروانه صادر نکرد.

خبرگزاری موج

درباره نویسنده