س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

برج ۳۳ طبقه در زمین ۳۵۰۰ متری؟!/ حریم «نورمهال» را نشکنید

اگر از تغییر کاربری زمین جنب عمارت نورمهال و احداث سازه‌های مسکونی در حریم این اثر تاریخی بگذریم؛ با ساخت برجی ۳۳ طبقه در این نقطه از شهر که علاوه بر اختلال بر اقلیم همدان، ساختار معماری و شهرسازی را دچار هرج و مرج می‌کند چه کنیم؟

باز هم عمارت تاریخی نورمهال و احداث برجی چندطبقه! داستان قدیمی است اما هراز چندگاهی دکمه تکرار این ضبط صوت فشرده می‌شود و دوباره سودای ساختن سازه‌های بلندمرتبه را بازگو می‌کند.

عمارت نورمهال بنایی تاریخی در دو طبقه با سقف شیروانی و دارای ستون‌هایی در چهار طرف  که یکی از خانه‌باغ‌های زیبای همدان به شمار می‌رود، این بنا محل سکونت سربازان امریکایی در جنگ جهانی دوم بوده و در سال ۱۳۸۵ به عنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نورمهال طعمه نیست

اما بر قدمت عمارت و زیبایی این بنا که نشان از هویت ما دارد گرد فراموشی پاشیدند و امروز بنای احداث آسمان خراش در حریم  این اثر تاریخی را در سر می‌پرورانند.

 در حالی که حفظ و حراست از آثار تاریخی از اصول حفاظت این سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، منتها ظاهرا این آثار در همدان به دلیل کم لطفی برخی مسوولان گاهی در صدر اخبار قرار می‌گیرند.

از تغییر کاربری زمین جنب عمارت و احداث سازه‌های مسکونی در حریم این اثر تاریخی که بگذریم؛ با ساخت برجی ۳۳ طبقه در این نقطه از شهر که علاوه بر اختلال بر اقلیم همدان، ساختار معماری و شهرسازی را دچار هرج و مرج می‌کند چه کنیم؟

این نقطه از همدان در ارتفاعی حدود ۲۵ طبقه بالاتر از مرکز شهر قرار دارد و چشم‌انداز زیبایی به شمار می‌رود و در صورت ساخت برجی سی و چند طبقه شاهد ارتفاع ۵۸ طبقه‌ای نسبت به فضای مرکزی شهر خواهیم بود، آیا این وضعیت مبلمان شهری همدان را بر هم نمی‌زند؟ ناگفته نماند تاکنون مجوز احداث سازه‌های بلند مرتبه مسکونی در هیچ قسمتی از شهر همدان با این میزان ارتفاع صادر نشده است.

 به منظور ساخت سازه‌های بلندمرتبه در همدان با توجه به قیمت افسارگسیخته مسکن باید نیاز شهر و وجود تقاضای ساخت‌وساز در همدان اثبات شود و ضرورت احداث سازه بلندمرتبه در قالب یک گزارش توجیهی به شورای عالی شهرسازی اعلام و به تایید این شورا برسد، پس از آن با تایید و تصویب گزارش توجیهی از سوی شورای عالی شهرسازی، عرصه مجاز  برای احداث ارائه و مجددا به تصویب این شورا برسد.

پرواضح است تعیین و اعلام عرصه‌های ممنوعه  برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه با توجه به چهار فاکتور از جمله «دسترسی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی»، «مخاطرات زمینی»، «اراضی سبز» و «خطوط قرمز زیست محیطی» از ضرورت‌های جانمایی احداث سازه و مرز محدوده‌های مجاز و ممنوعه برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در هر شهری محسوب می‌شود.

انحصار ممنوع

طبق ضوابط ساخت برج در مکان‌هایی که باعث انحصار استفاده از مناظر طبیعی شهر، عدم رعایت تقاضای پارکینگ و اثر ترافیکی مخرب در محله شود احداث برج ممنوع است، ضمن اینکه شرایط حداقلی زمین مورد درخواست برج از بابت مساحت حداقلی، عرض حداقلی و عرض معبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و براساس آن، تعداد طبقات مجاز به ساخت برای بناهای بلندمرتبه منوط به داشتن حداقل مساحت زمین و  عرض زمین تعیین می‌شود.

گفتنی است حداقل مساحت و عرض زمین محاسبه شده مجاز برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرها به شرح زیر است: به منظور  ساخت بنای ۸ تا ۱۰ طبقه، حداقل مساحت زمین مورد نیاز ۱۵۰۰ مترمربع و حداقل عرض زمین ۲۵متر و  برای احداث ساختمان‌های ۱۰ تا ۱۲ طبقه حداقل مساحت زمین ۲ هزار مترمربع و حداقل عرض زمین ۳۰ مترمربع است.

 در عین حال سازنده‌ها برای ساخت بناهای ۱۲ تا ۲۵ طبقه باید زمین با حداقل مساحت معادل ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع و با حداقل عرض زمین معادل ۴۰ مترمربع معرفی کنند و در نهایت به منظور احداث برجی بیش از ۲۵ طبقه، نیاز به شناسایی زمینی به مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع با حداقل عرض معادل ۶۵ متر است.

علی ایحال احداث برجی سی و چند طبقه در حریم عمارت تاریخی نورمهال در زمینی به وسعت ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع بر اساس ضوابط معماری و شهرسازی و از همه مهمتر رعایت حرائم آثار واجد ارزش و ثبت شده غیر قانونی به شمار می‌رود از همین رو از مسوولان ذیربط درخواست می‌شود در این زمینه با جدیت ورود کنند و درصدد حفظ آثار ثبت شده ملی برآیند.

کمیسیون ماده ۵ مصوبه برج ۳۳ طبقه را صادر کرده است

نرگس نورالله‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر همدان در این زمینه با بیان اینکه ساخت و ساز اطراف هر عمارت تاریخی در حوزه کاری میراث فرهنگی است اظهار کرد: تمام بناهای تاریخی بیانگر هویت و تاریخ یک ملت هستند از همین رو وظیفه همه دستگاه‌هاست که ورود کنند اما به لحاظ قانونی تمام قوانین به حوزه میراث فرهنگی ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در جوار عمارت نورمهال قرار بود مجتمعی ساخته شود که شورای شهر ورود کرد و سازنده علیرغم اینکه مجوز ساخت داشت با شهرداری به توافق رسید تا در مکانی دیگر ملکی جایگزین شود افزود: در حال حاضر مجتمع ۳۳ طبقه‌ای جنب نورمهال از طریق کمیسیون ماده ۵ مصوبه گرفته است.

ساخت برج ۳۳ طبقه در انتظار نظر مشاور

رئیس شورای شهر همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه متقاضی درخواست احداث را ارائه و شهرداری نیز درخواست را به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌کند تأکید کرد: در حال حاضر مشاوره مسکن و شهرسازی بررسی بلند مرتبه‌سازی در برخی از نقاط شهر را در دستور کار دارد.

عسگریان با اشاره به اینکه در هر صورت جانمایی و احداث بلندمرتبه باید با اظهار نظر مشاور باشد افزود: در حال حاضر درخواست‌های بلندمرتبه‌سازی به مشاور ارجاع شده و باید منتظر اظهار نظر باشیم.

وی با تأکید بر اینکه این مشاور، طرح جامع شهری را برای ۱۵ سال آینده شهر همدان تدوین می‌کند از همین رو باید تمام نیازها و ضرورت‌های شهری مثل همدان را مدنظر قرار دهد تصریح کرد: بافت تاریخی و سایر مجموعه‌های مورد نیاز در شهر باید مورد توجه و پیش بینی مشاور قرار گیرد و بر اساس آن طرح تفصیلی تهیه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: مشاور طرح جامع زیر نظر مستقیم اداره کل راه و شهرسازی در حال فعالیت است و باید موارد مهم شهری را پیش بینی کند.

وی با بیان اینکه به طور کلی سازه بلندمرتبه در همدان نیاز است اما تعداد طبقات، ارتفاع پروژه، جانمایی و رعایت حرائم مراکز واجد ارزش و ثبت شده ملی را نیز مشاور طرح لحاظ و اعلام می‌کند خاطرنشان کرد: احداث پروژه‌های بلندمرتبه  در همدان هنوز قطعی نشده و در حال سپری کردن مراحل قانونی است.

عسگریان یادآور شد: در کمیسیون ماده ۵ تمام مواردی که تصویب می‌شود به مشاور طرح جامع و شورای عالی شهرسازی کشور ارسال نیز می‌شود که این دو مرجع قانونی باید مصوبات کمیسیون ماده ۵ همدان را از ابعاد مختلف بررسی و اظهار نظر کنند.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: بلندمرتبه‌سازی و جانمایی آنها در حد پیشنهاد ارائه شد و در حال حاضر فرآیند قانونی آن باید طی شود.

به گزارش فارس، شواهد و قرائن گویای این امر است که میراث فرهنگی همدان با احداث برج در مجاورت نورمهال موافقت کرده، این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی، با این اقدام مخالف است! جالب آنکه نهادهای مسوول به ویژه استاندار و اعضای کمیسیون ماده ۵ به ساخت آن مجوز داده‌اند که در این زمینه باید شفاف‌سازی شود.

ضمن اینکه با توضیحات بالا این سوال به ذهن متبادر می‌شود که چرا وقتی چند سال قبل کمیته امداد درصدد ساخت مجتمع اقتصادی در مجاورت این عمارت بود با این استدلال که این مجتمع در حریم میراث فرهنگی قرار دارد با این موضوع مخالفت شد اما حالا برخی دنبال احداث برج ۳۳ طبقه در جوار آن هستند، ضمن اینکه به نظر می‌رسد در این فقره، خبری از این حریم میراث فرهنگی و ممنوعیت ساخت نیست! باید دید تصمیم مسوولان ذی‌ربط چه خواهد بود؟ به نفع شهر یا علیه شهر؟!

منبع: فارس

درباره نویسنده