ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

برجی هزار ساله در کردان/ ناگفته‌های تاریخ از زبان معماری کهن

روستای کردان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال غرب شهر کرج در شمال اتوبان کرج- قزوین قرار دارد.

برج آرامگاهی کردان در فاصله ۸۰۰ متری روستا قرار گرفته  و در داخل آن شاهزاده حسین مدفون است.

برج آرامگاهی شاهزاده حسین  از نظر معماری در شمار برج‌های شکیل و زیبا و معماری آن قابل تعمق است.

این بنا با نمایی آجری و پلانی خورشیدی شکل و مدور، روی سکویی دایره مانند استوار شده و دارای ۳۴ کنگره به ارتفاع ۶ متر است.

برج آرامگاهی

پوشش این گنبد دو پوش از نوع عرقچین ساخته شده است. مقبره در یک سرداب با طاق قوسی شکل و دیوار چینی قلوه سنگ قرار دارد.

برج آرامگاهی شاهزاده حسین از آثار دوره سلجوقیان به شمار می‌رود.

در دوره تاریخی کردان به عنوان مرکز نظامی و سیاسی منطقه کرج فعلی مطرح بوده و جایگاه ویژه ای داشته. از جمله آثار و بناهای کهن به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی می توان به پل بانوصحرا به جا مانده از دوره صفوی و برج مقبره کردان اشاره کرد.

بنای دیگری در شمال این برج دیده می‌شود که متعلق به بی بی نسا خواهر شاهزاده حسین است.

درختان کهنسال توت و چنار محوطه امامزاده و جوی کوچک با آبی پاک و جاده زیبای منتهی به امامزاده از جمله جاذبه‌های طبیعی این اثر تاریخی  فرهنگی به شمار می‌رود.

برج آرامگاهی

این برج در ۸۰۰ متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده. برای دسترسی به این برج باید به روستای کردان رفت. مسیر این روستا از تهران از آزادراه تهران کرج آغاز می شود. بعد از گذر از این اتوبان به آزادراه کرج قزوین رسیده و در اینجا باید ۲۰ کیلومتر رانندگی کرده تا خروجی جاده کردان نمایان شود. فاصله میان تهران و کردان ۶۰کیلومتر و فاصله کرج تا کردان ۲۵کیلومتر می باشد.

برای بازدید از این جاذبه تاریخی می‌توانید در هر فصلی از سال که بخواهید اقدام نمایید. اما اگر می‌خواهید علاوه بر جاذبه‌های تاریخی از دیگرجاذبه‌های گردشگری کردان  دیدن کنید، بهتر است فصل بهار و یا تابستان را انتخاب کنید. در نیمه اول سال به دلیل ییلاقی بودن منطقه، بسیار آب و هوای دلپذیری دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده