ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

برای نمای فلزی ساختمان چه فولادی مناسب است؟

امروزه با گسترش معماری و پیشرفت صنعت ساختمان، نمای فلزی یکی از گزینه‌های مهم در طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها اعم از ساختمان مسکونی، ادرای و تجاری و همچنین مراکز خرید بزرگ شده است.

در گذشته نمای اکثر ساختمان‌ها از سنگ و آجر بود و مقاطع فولادی و آهن آلات اغلب به دلیل استحکام بالا در بخش مقاوم‌سازی سازه کاربرد داشتند. اما امروزه با گسترش معماری و پیشرفت صنعت ساختمان، نمای فلزی یکی از گزینه‌های مهم در طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها اعم از ساختمان مسکونی، ادرای و تجاری و همچنین مراکز خرید بزرگ شده است.

 

برای نمای فلزی ساختمان چه فولادی مناسب است؟

 

انواع فلزات پر کاربرد در نمای ساختمان

در نمای ساختمان علاوه و استحکام و مقاومت در برابر تأثیرات محیطی، زیبایی اهمیت بسیاری دارد. لذا انواع مختلف فلزات با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات خود مورد توجه پیمانکاران قرار می‌گیرند. مقاطع استنلس استیل، محصولات آلومینیوم، روی و مس، ورق کورتن و همچنین انواع مقاطع فولادی در طراحی و اجرای نمای ساختمان کاربرد فراوان دارند. اکثر موارد فوق به صورت اشکال مختلف نظیر ورق، میلگرد، پروفیل، نبشی و ناودانی در نمای ساختمان دیده می‌شوند.

فولادهای پرکاربرد در نمای ساختمان

انواع مختلفی از آهن آلات و فولادهای ساختمانی در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:

ورق پانچ

ورق‌های فولادی St37 یا ورق گالوانیزه را با دستگاه مخصوص پانچ، سوراخکاری نموده و اشکال منظم بر روی ورق فولادی ایجاد می‌کنند. ورق‌های فولادی پر کاربرد در تولید ورق پانچ ضخامت‌های مختلف از ۲ میلیمتر تا ۱۰ میلیمتر دارند اما ورق‌های گالوانیزه در ضخامت‌های کمتر از ۰.۳ میلیمتر تا ۲ میلیمتر موجود است که هم زیبایی بیشتری دارد و هم وزن کمتری به سازه تحمیل می‌کند. دستگاه پانچ از سمبه‌های مختلف با ابعاد متنوع ساخته شده است و بدین ترتیب می‌تواند دایره‌هایی با قطرهای متنوع یا شکل ستاره و یا برگ و هر طرح دیگری را بر روی ورق فولادی پانچ ایجاد نماید. برخی طراحی‌ها سوراخ‌های پانچ شده با ابعاد کوچک را می‌پسندند و برخی دیگر سوراخ‌های با ابعاد بزرگ را برای نمای ساختمان انتخاب می‌کنند.

 

برای نمای فلزی ساختمان چه فولادی مناسب است؟

 

ورق استرچ متال

این نوع از ورق‌های ساختمانی همانند ورق‌های پانچ از صفحات فلزی به وجود آمده‌اند. اما به جای دستگاه پانچ، توسط دستگاه CNC برشکاری می‌شوند و سپس تحت کشش قرار می‌گیرند و اشکال جالب و جذابی ایجاد می‌کنند. این نوع از ورق‌های استرچ به دلیل نیروی کشسانی که به آن‌ها وارد شده است، از مقاومت کمتری نسبت به ورق‌های پانچ برخوردار هستند.

قابل ذکر است که این نوع از نماهای ساختمانی در رنگ‌ها و ضخامت‌های متنوعی وجود دارد که می‌تواند زیبایی خاصی به نمای ساختمان ببخشد.

مش توری

مش توری از مفتول‌های نازک به هم بافته شده با فواصل مختلف ساخته می‌شود. این نوع مش در صورتیکه از مفتول آهنی ساخته شود، اغلب به عنوان مقاوم ساز در سازه استفاده می‌شود. اما با استفاده از مفتول ترانس و یا رنگ شده می‌تواند جلوه خاصی به نمای ساختمان‌های اداری و تجاری بدهد. مش توری به دلیل انعطاف‌پذیری و مقاومت مناسب جذابیت خاصی برای استفاده توسط پیمانکاران دارد.

ورق آجدار

یکی دیگر از محصولات فولادی که در سال‌های اخیر در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ورق آجدار است. ورق آهنی آجدار علاوه بر مقاومت بالای ورق‌های فولادی به دلیل طرح‌های برجسته بر روی ورق زیبایی و جذابیت خاصی دارد. این نوع ورق در ضخامت‌های مختلف از ۲ میلیمتر تا ۱۰ میلیمتر هم به صورت ورق آجدار فابریک توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و هم به صورت ورق آجدار پرسی در کارگاه‌های مختلف تولید و عرضه می‌گردد.

ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه در ساخت و تولید انواع مختلفی از نما مانند ساندویچ پنل استفاده فراوان می‌شود. ساندویچ پنل از سه لایه تشکیل می‌شود که لایه وسط عایق حرارتی و صداست و دو لایه دیگر می‌تواند از ورق گالوانیزه و یا ورق‌های فلزی دیگر باشد که نسبت به زنگ زدگی مقاوم هستند. سرعت اجرای ساندویچ پنل بالاست و قیمت آن نیز با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد مقرون به صرفه است.

 

برای نمای فلزی ساختمان چه فولادی مناسب است؟

 

ورق فولادی طرح دار

علاوه بر موارد بالا دستگاه‌های پیشرفته جدید امکان برشکاری با لیزر و تجهیزات دیگر را جهت اجرای طرح‌های متنوع بر روی ورق‌های از جنس فولاد آلیاژی فراهم آورده است. لذا در حال حاضر شرایط مناسبی جهت اجرای ایده‌های خلاق طراحان و معماران گرامی فراهم شده است که می‌توان هر طرحی را برشکاری و حتی خم‌کاری نمود و نماهای بسیار جذابی ایجاد کرد.

 

درباره نویسنده