پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

بانک‌ها از پرداخت وام نوسازی بافت‌های فرسوده طفره می‌روند

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران ضمن انتقاد از عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات وام نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: اکنون بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات به متقاضیان امتناع می‌کنند.

مهدی هدایت اظهارداشت: بیش از دو ماه است که سقف اعتباری قبلی وام به پایان رسیده و اکنون بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات به متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده امتناع می‌کنند که این موضع با سیاست دولت در زمینه مسکن هم راستا نیست.

وی با اشاره به اینکه پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری از سوی سازمان نوسازی شهر تهران، اخیراً بسته تشویقی جدید نوسازی مورد تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گرفت و ابلاغ شد به تأثیرات مثبت تسهیلات و مشوق‌های نوسازی در رونق ساخت و ساز مسکن، افزایش صدور پروانه و افزایش سرعت نوسازی در سال‌های گذشته اشاره و بر ضرورت همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نوسازی تأکید کرد.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: اکنون که پس از چندین سال دوباره مشوق‌های نوسازی عملیاتی و ابلاغ شده است، خواستار ورود جدی وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و بانک مسکن به موضوع ارائه تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده و فعال شدن مجدد ردیف اعتباری مربوطه هستیم تا متقاضیان وام نوسازی در بانک‌ها سرگردان و معطل نشده و روند ساخت و ساز و نوسازی در بافت‌های فرسوده دچار وقفه نشود.

به گفته هدایت، اعطای یک طبقه تراکم تشویقی به پروژه‌های بیشتر از ۱۰۰ مترمربع، اجازه ساخت حداکثر چهار طبقه برای املاک بین ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع که امکان تجمیع ندارند، اعطای یک طبقه تشویقی مازاد به طرح‌های تجمیعی بیشتر از ۴۰۰ مترمربع در صورت دسترسی به معبر ۸ متری و افزایش مساحت معبر بن بست در طرح‌های تجمیع به مساحت ملاک تراکم (ضمن واگذاری رایگان بن بست از سوی شهرداری تهران)، ضوابط ویژه پارکینگ متناسب با ویژگی‌های طرح و نیز در پهنه‌های مختلط مسکونی-خدماتی محله‌ای و ناحیه‌ای از جمله اهم مفاد بسته تشویقی جدید نوسازی است.

ادامه عملیات اجرایی فاز نخست طرح احداث پایانه آزادگان

عملیات اجرایی فاز نخست طرح احداث پایانه آزادگان که مربوط به خط ۳ مترو تهران می‌شود، همچنان ادامه داشته و پیش‌بینی می‌شود با تامین به موقع منابع مالی، سرعت پیشرفت این پایانه مهم شبکه مترو پایتخت افزایش قابل توجهی داشته‌ باشد.

شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در بازدید مدیرعامل شرکت مترو تهران از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح ساخت پایانه آزادگان، عملیات اجرایی بخش‌های مختلف از جمله سه راهی ارتباطی خط ۳ به پایانه و نیز مرحله حفاری‌های مربوط به گذر از زیر ریل راه آهن سراسری جمهوری اسلامی مورد بررسی قرارگرفت و تمهیدات لازم جهت تسریع اقدامات پیش رو اندیشیده شد.

تخصیص اعتبارات مصوب در زمان مقرر برای پیشبرد ادامه عملیات اجرایی طرح در این نشست مطرح شد و به همین منظور تهاتر املاک تعیین‌شده در قرارداد شرکت مترو و پیمانکار طرح مورد بررسی مجدد قرار گرفت تا در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری و سال ۱۴۰۲ پایانه آزادگان به شکل و شمایل نهایی خود نزدیکتر شود.

پایانه آزادگان در جنوبی‌ترین نقطه خط ۳ مترو تهران (تقاطع بزرگراههای آزادگان و آیت الله سعیدی) واقع‌شده و ظرفیت پذیرش ۴۶ رام قطار در فاز نخست خود را دارا است.

با بهره‌مندی از پایانه و پارکینگ آزادگان، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در این خط به ۳ دقیقه همچنین افزایش ناوگان، تعداد جابجایی مسافر و نیز سهولت سرویس و نگهداری قطارها فراهم خواهد آمد. ضمن اینکه باتوجه به اتصال خط ۳ مترو تهران به خط حومه‌ای اسلامشهر در آینده، اهمیت ساخت پایانه آزادگان به گونه‌ای است که می‌توان گفت در سال‌های آتی به مهمترین پایانه شبکه مترو پایتخت تبدیل خواهد شد.

ایرنا

درباره نویسنده