ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

بافت فرسوده شهر اصفهان، مُتولی مشخصی ندارد

 رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این کلانشهر هفتمین شهر تاریخی جهان است اما بافت فرسوده آن مُتولی مشخصی ندارد.

رسول میرباقری، روز یکشنبه در سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بافت تاریخی و فرسوده شهر بیش از ۴۰ سال بدون متولی است و در پی آن هستیم که بزودی مسوول و مُتولی این بافت مشخص شود تا با جبران ناکارآمدی، شاهد اقدامات مناسب در این حوزه باشیم. 

وی با اشاره به تشکیل کارگروه بافت فرسوده در شورای شهر اضافه کرد: بر این اساس بافت فرسوده، تقسیم‌بندی و سه پهنه مناسب برای اجرای بازآفرینی شهری انتخاب شده است و بنا به نظر این کارگروه می‌توان ۸ درصد از تسهیلات مسکن ملی را در این بخش مورد استفاده قرار داد. 

رییس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان با اشاره به تسهیل در فرایند ساخت‌وساز شهر با هدف نوسازی و بهسازی بافت فرسوده خاطرنشان کرد: بزودی پروانه دو مرحله‌ای در زمینه ساخت‌وساز صادر می‌شود که بر این مبنا، شهروندانی که مدارکشان آماده باشد در کمتر از ۲۴ ساعت، پروانه ساختمانی خود را اخذ خواهند کرد و بقیه مراحل نیز بصورت الکترونیکی انجام خواهد شد. 

رییس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: خشکسالی در حوزه زاینده‌رود، محیط زیست، آلاینده‌ها، کشاورزی، مهاجرت و حاشیه نشینی، اصلی‌ترین چالش‌های این دیار به شمار می‌رود. 

مجید نادرالاصلی افزود: اصفهان همواره پیشتاز حل و رفع مشکلات در کشور بوده و نمونه مناسب آن دفاع مقدس است اما امروزه در جایگاه مدیریتی کشور این خطه و خدمات آن را نادیده گرفته‌اند.

همچنین رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی امروز اظهار داشت: ۳۰ موضوع و چالش در اصفهان برای چاره‌جویی و رفع آن در دوره ششم شورا تعیین شده است و فعالیت ما نیز بر همین موارد خواهد بود. 

مصطفی نباتی‌نژاد گفت: تدوین الگوی کسب و کار شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، بهبود سهم استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی، تجمیع ساختمان‌ها و سامانه‌های پراکنده‌ شهرداری با هدف افزایش انسجام اجتماعی نیروها، بهبود عملکرد و افزایش رضایتمندی خدمت‌گیرندگان، شفافیت حداکثری در پیمان‌سپاری و مردم‌سپاری پروژه‌ها، اقدامات و رویدادهای شهری و تحول ساختاری و فرایندی بمنظور حفظ و احیای بافت تاریخی و نیز نوسازی بافت فرسوده از جمله موضوعات مورد اشاره است. 

به گزارش ایرنا، بر پایه گزارش‌های موجود، ۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری در استان وجود دارد و بیشترین حجم بافت فرسوده مربوط به شهرهای اصفهان، کاشان، خمینی شهر و نجف‌آباد است. 

سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، امروز در تالار شورای شهر برگزار شد. 

ایرنا

درباره نویسنده