ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

بافت در طراحی داخلی

ایجاد عمق بصری به این معناست که یک شئ یا یک فضا واکنش هایی را نسبت به خود جذب می کند. زمانی که مقدار قابل توجهی از بافت را به دکور فضای خود اضافه می کنید، باید مراقب باشید. دقیقا همانطور که رنگ ها بر ظاهر و حس کل خانه تاثیر می گذارند، بافت هم مسئول افزایش صمیمیت و حس مهمان نوازی است. اگر می خواهید میزان صمیمیت فضای خانه را بالا ببرید، استفاده از بافت خشن می تواند بهترین گزینه باشد. و اگر قصد دارید یک ظاهر آرام به خانه بدهید، بافت نرم و هموار به شما کمک خواهد کرد.
نکته ی مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید، نحوه ی قرارگیری بافت هاست. فضای بین بافت های مختلف، وزن بصری ایجاد می کند. مثلا اگر یک بافت خشن را دقیقا در کنار یک بافت نرم قرار دهید، باعث می شود که بافت خشن بیشتر به چشم بیاید و ظاهر بانفوذ تری ایجاد شود. بنابراین، تعادل میان بافت و فضا از اهمیت زیادی برخوردار است.

در فرآیند طراحی داخلی، تضاد یک فاکتور مهم است که بین اشیاء تعادل برقرار می کند تا ظاهر فضا جذاب شود. اگر اشیاء مشابه را در کنار یکدیگر قرار دهید، بیننده نمی تواند روی هیچ یک تمرکز کند. استفاده ی صحیح و اصولی از بافت در طراحی دکوراسیون داخلی، باعث برجسته تر شدن عناصر کلیدی می شود.
فاکتور ضروری بعدی، محدودیت است. به کار بردن بافت به صورت افسار گسیخته و افراطی اصلا صحیح نیست. در یک فضا، مانند اتاق نشیمن یا پذیرایی، معمولا توصیه می شود که از دو یا سه نوع بافت استفاده شود.

درباره نویسنده