ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

بافت تاریخی محله سرخاب و حیدر تکیه‌سی احیاء می‌شود

در جلسه ای که با حضور دکتر تورج روشنایی، حسن گنجی شهردار منطقه ۱۰ تبریز، علیرضا قوچی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در محل این معاونت برگزار شد، پروژه احیای بافت تاریخی محله سرخاب و حیدر تکیه‌سی از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل کارشناسی قرار گرفت.

در این جلسه دکتر روشنایی ضمن اشاره بر حفظ بافت های تاریخی به عنوان هویت و شناسنامه شهر، بر لزوم رسیدگی و احیای آن در جهت رونق و توسعه گردشگری و معماری ایرانی – اسلامی و توجه به مشکلات شهروندان و ارتقا رفاه و آسایش و امنیت آنها تاکید کرد.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز نیز با اشاره بر پیروی از رویکرد حفظ بافت تاریخی شهر گفت: سیاست کاری ما رونق گردشگری و احیای بافت تاریخی منطبق بر اصول و مقررات شهرسازی و میراث فرهنگی است.

گنجی افزود: برخی گره های ترافیکی و مشکلات ابنیه ای در این مناطق وجود دارد که بصورت مطالبات مردمی مطرح شده اند و بر اساس مطالعه های کارشناسی و بررسی نقشه های هوایی این محل، امکان تملک و تعریض مسیر این محور با اماکنی که فاقد هویت و ارزش تاریخی هستند وجود دارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز ضمن تاکید بر بررسی مشکلات این منطقه با رویکرد حفظ بافت تاریخی آن گفت: این سازمان آماده همکاری با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز و سایر دستگاه های ذی‌ربط در جهت ارتقاء رفاه اجتماعی منطقه است و بر این اساس، استعلام وضعیت تاریخی املاک واقع در پروژه احیای این محور، در اولویت دستور کار این سازمان و کارشناسان آن قرار می‌گیرد.

کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و مرمت ابنیه تاریخی نیز پیشنهادات و‌ راهکارهای خود را در جهت انتخاب بهترین روش برای احیای این محور تاریخی ارائه کرده و توضیحات جامع خود را در راستای انتخاب بهترین روش برای اجرای این پروژه مطرح کردند.

سرپرست شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در پایان ضمن قدردانی از همکاری میان مدیران و سازمان ها در جهت حل مشکلات مردم، توسعه و اعتلای شهر تبریز گفت: امیدواریم با اجرایی شدن این پروژه و رفع مشکلات این منطقه تاریخی شاهد رضایت شهروندان و ایجاد یک محور گردشگری جدید در شهر باشیم.

تبریز بیدار

 

درباره نویسنده