پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

باغ ایرانی بوستانی در دل پایتخت

باغ ایرانی نوعی سبک معماری است که در گذشته برای ساخت عمارت‌ها در ایران از آن استفاده می‌کردند. قدمت سبک باغ ایرانی به قرن ششم پیش از میلاد باز می گردد. باغ‌های ایرانی همواره از جذاب‌ترین دیدنی‌های کشورمان محسوب می‌شدند و سازندگان بناها در برخی از کشورهای اسلامی دیگر نیز از نوع ساخت باغ‌های ایرانی الگوبرداری کرده‌اند.خوشبختانه در قلب پایتخت و در منطقه‌ی ده ونک یک بوستان بسیار زیبا به نام باغ ایرانی وجود دارد که این روزها یکی از بهترین تفرجگاه‌های پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود. بوستان باغ ایرانی حدود ۳٫۵ هکتار مساحت دارد که از آن میان ۲٫۵ هکتارش فضای سبز است.

ماجرای ساخت این بوستان در ونک از این قرار بود که در همین ناحیه یک بوستان کوچک وجود داشت که تصمیم گرفتند آن را گسترش داده و به تفرجگاهی رویایی برای تهرانی‌ها تبدیل کنند. این باغ توسط محمد علی مختاری ساخته شد که نامش بر روی سردر این باغ به چشم می‌خورد. این بوستان زیبا دارای امکانات خوبی است و همین موضوع باعث شده تا مکان مناسبی برای تفریحات خانوادگی باشد.

بوستان باغ ایرانی سه ورودی مختلف دارد که هر یک از ورودی‌هایش به نوبه‌ی خود زیبا و دیدنی هستند و این حس را در شما ایجاد می‌کنند که وارد سرزمین ایرانیان شده‌اید زیرا ورودی‌ها با آجرهایی خوش‌رنگ ساخته شده‌اند و سقف‌هایی گنبدی دارند.

پس از گذر از ورودی‌ها محو تماشای آبراه های کوچک خواهید شد که هر یک به حوضچه‌هایی دوست‌داشتنی می‌ریزند و این آبراه‌ها سوژه‌های نابی برای عکاسی هستند و در همه‌ی بخش‌های بوستان به چشم می‌خورند. از هریک از ورودی‌ها که وارد بوستان باغ ایرانی شده باشید، با دنبال کردن آبراه‌ها به یک ساختمان بزرگ خواهید رسید که با نام کوشک اصلی شناخته می‌شود. در اغلب باغات ایرانی چنین کوشکی وجود دارد. ساختمان اصلی بوستان باغ ایرانی را با دنبال کردن تابلوهای کتابخانه نیز می‌توانید، بیابید زیرا در حال حاضر قسمت بزرگی از آن به یک کتابخانه تبدیل شده است. بخش دیگر این ساختمان نیز اداری است و عموم مردم نمی‌توانند وارد آن بشوند.

کتابخانه‌ی باغ ایرانی که در شمال باغ ایرانی واقع شده دارای دو سالن است که به بانوان و آقایان اختصاص داده شده و کتاب‌های گوناگونی در آن قرار دارد. البته باید بگوییم که بیشتر کتاب‌های موجود در این کتابخانه مذهبی بوده و اهدایی از سمت رهبر هستند. کف بوستان باغ ایرانی سنگ‌فرش است و می‌توانید به‌راحتی در کنار باغچه‌های سرسبزش قدم بزنید و از طبیعت و زیبایی‌ها لذت ببرید.

یکی از دلایلی که سبب شده گردشگران زیادی بوستان ایرانی را برای گشت‌وگذار انتخاب کنند وجود گیاهان زیبا و متنوع در این مجموعه است. درختان میوه و تزئینی همه و همه در کنار هم جمع شده‌اند تا مکانی مناسب را برای تفرح شما عزیزان فراهم کنند.

بهترین زمان برای بازدید از بوستان باغ ایرانی، بهار است، درست همان زمانی که گل‌های لاله رنگ دیگری به باغ ایرانی می‌بخشند و جشنواره‌های گوناگونی در باغ ایرانی برپا می‌شود تا مراجعان از طبیعت فوق‌العاده باغ استفاده کنند. شاید جالب باشد که بدانید درختان میوه‌ای چون خرمالو و زرشک نیز در بوستان باغ ایرانی وجود دارد. نام بردن گیاهانی که در این مکان وجود دارد کاری بیهوده است و توصیه می‌کنیم که خودتان به این مکان بروید و گیاهانش را از نزدیک ببینید.اگر با اتومبیل شخصی به سمت بوستان باغ ایرانی می‌روید، باید بدانید که برای پارکینگ و جای مناسب برای پارک اتومبیل خود با مشکل مواجه خواهید شد و اغلب مواقع کوچه و خیابان‌‎های اطراف این مجموعه جایی برای پارک ماشین ندارند، با این اوصاف بهتر است که از وسایل نقلیه‌ی عمومی برای رسیدن به این مکان استفاده کنید.

باغ ایرانی در شرق بزرگراه چمران و نرسیده به تقاطع بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش) واقع شده است، بنابراین می‌توانید از بی آر تی اتوبان چمران استفاده نمایید و در ایستگاه پل مدیریت استفاده کرده و کمی پیاده روی نموده و سپس با تاکسی خود را به بوستان باغ ایرانی برسانید.

همچنین می‌توانید از میدان ونک سوار اتوبوس‌هایی شوید که به سمت غرب میدان می‌روند. سپس در تقاطع ملاصدرا و شیخ بهایی پیاده شده و در میدان شخ بهایی به سمت ورودی ده ونک رفته و تابلوهای بوستان باغ ایرانی را دنبال کنید.

افق

درباره نویسنده