پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

باغو، نمادی زنده از تاریخ کهن کیش

روستای باغو در غرب کیش در قامت جاذبه گردشگری بومگردی به عنوان نمادی زنده از تاریخ کهن این جزیره گردشگران را به دنیایی از سنت ها و آیین های محلی می کشاند.

شاید بسیاری سفر به کیش را تنها در تفریحات دریایی – آبی لذت بخش، خرید در بازارها و تفرجگاه های ساحلی آن خلاصه کنند در حالی که صرف نظر از این امکانات این جزیره روستایی به اسم باغو را در دل خود جای داده می یکی از شاخص ترین های جزیره برای بازگویی تمدن، فرهنگ و آیین ها است.

برای رسیدن به این روستا باید با عبور از کرانه غربی جزیره و کشتی یونانی به سمت روستای تاریخی باغو با قدمتی یک هزار ساله سفر کنی، روستایی که هم اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کیش به شمار می رود.

روستای باغو در حاشیه جنوبی جزیره واقع شده است و تنها روستای قدیمی کیش است که همچنان به حیاط روستایی خود ادامه می دهد؛ این روستا در قدیم نیز دارای یک مسیر قنات و تعدادی چاه آب شیرین (گاو چاه) بوده که آب مصرفی ساکنین و آبیاری مزارع و نخلستان ها را فراهم می آورده است.

اکنون تنها آثاری از مخروبه های این قنات و چاه ها باقی مانده است. هم اکنون ۱۳ خانوار در این روستا ساکن هستند و حسن خلدون مدیرمجموعه بوم گردی باغو جزیره کیش و یکی از کارآفرینان برتر روستایی جزیره کیش در این ارتباط به ایرنا گفت: این روستا از قدمت بیش از سه هزار ساله برخوردار بوده و علاوه بر قنات تاریخی به طول ۱۳ کیلومتر، مسجد تاریخی و برخی درختان نادر و گونه های جانوری نیز قابل مشاهده است.

باغو، نمادی زنده از تاریخ کهن کیش

بیشتر بخوانید

در بخش شمالی روستا تعداد ۹ گونه درخت شامل کُنار، کهور، لور، انجیر بنگالی، اصبار،بمبار، قاف، گراب، لامباو و تمر هندی مشاهده شده که برخی از آنها از گونه های نادر است که تعداد آنها در جزیره انگشت شمار است.

گونه های جانوری از جمله آهو، سمور و صدها گونه پرنده بومی و مهاجر از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا است و در سال های گذشته با توجه به ظاهر متفاوت باغو از دیگر نقاط کیش، همواره گردشگران را به سوی خود جذب کرده است.

درمیان جزیره ای مملو از مدرنیت یکی از بکر ترین نقاطی که گردشگر می تواند به آن پناه ببرد همین روستای کوچک است؛ در حال حاضر تنها مکان خدمات رسان به گردشگران در این روستا فضایی است که در بخش شمالی روستا و در جوار مسجد به وجود آورده است.

این فضا که شبیه به چادرهای بادیه نشینان عرب است از میهمانان به وسیله خوراک های محلی پذیرایی می کند و برخی سوغاتی های محلی از قبیل قهوه عربی یا ادویه عربی را نیز به گردشگران عرضه می کند.

در مجموع آب و هوای روستای باغو کیش بیابانی است و می‌توان گفت در بیشتر روزهای سال شرایط آب و هوایی گرم و خشک در این روستا حاکم است. در فصل‌های گرم سال و به عبارتی در تابستان‌ها هوای روستا به شدت گرم است و میزان رطوبت نیز به بالاترین حد خود می‌رسد.

از این رو با سفر به روستا در این فصل باید انتظار رو به رو شدن با آب و هوای شرجی را داشت و در عوض در زمستان‌ها خبری از یخبندان و بارش‌های سنگین در روستا نیست و هوا خنکی مطبوعی دارد که روستا را به یکی از بهترین گزینه‌های سفرهای زمستانی می‌کند. با توجه به توضیحات برای سفر به این روستای خوش‌منظر بازه زمانی شروع زمستان تا اواسط فصل بهار را انتخاب کنید.

در سفر به روستاهای قدیمی باغو آنچه بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند، بافت تاریخی و سنتی آنها و همچنین سازه‌ها و خانه‌های روستایی با معماری قدیم است. روستای باغو کیش نیز از این امر مستثنی نیست اما در کنار معماری خاص و بکر فضاهای روستا، مناطق تاریخی و دیدنی دیگری در این روستا وجود دارند.

مسجد النبی (ص) یا مسجد محمد از جمله بناهای تاریخی و ارزشمندی است که در روستای باغو کیش قرار گرفته‌است. بنای مسجد دارای قدمت تاریخی است و پیشینه آن به سال ۹۸۱ هجری قمری می‌رسد.

این مسجد شامل محوطه نسبتا کوچکی است که سازه گنبدی شکل آن تک مناره است که با دیواری کوتاه که گرداگرد آن کشیده شده‌، احاطه شده‌است، به همین جهت نمای داخلی حیاط مسجد از بیرون کاملا پیدا است.

در مجموع نمای خشتی مسجد بسیار ساده و خالی از پیچیدگی‌های طراح‌های معماری در مساجد بزرگ تاریخی است اما با این حال از زیبایی خاصی برخوردار است.

ایرنا

درباره نویسنده