ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

بازگشایی کلیسای نوتردام در ۲۰۲۴

بازگشایی نوتردام ۸۶۰ ساله در دسامبر ۲۰۲۴ اعلام شد. این اثرتاریخی و معماری گوتیک، پانزدهم آوریل ۲۰۱۹ دچار آتش‌سوزی و بخش‌های مهمی از آن تخریب شد.

 مناره مخروطی نوتردام که به یک خروس طلایی جدید مزین شده است، هفته گذشته به جای سابق خود بازگشت. در حالی که گردشگران و شهروندان پاریسی در خارج از کلیسای جامع برای بازگشت یکی از نمادین‌ترین مجسمه‌های پاریس انتظار می‌کشیدند، نزدیک به ۵۰۰ صنعتگر مشغول کار بازسازی این بنای تاریخی بودند. مکرون، رئیس جمهور فرانسه در بازدید اخیر از محل ساخت و ساز، وعده داد که کارها طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش می‌رود و نوتردام پس از گذشت پنج سال و هفت ماه از آتش‌سوزی سال ۲۰۱۹، در هشتم دسامبر ۲۰۲۴ به روی عموم باز خواهد شد.

بازگشایی کلیسای نوتردام در ۲۰۲۴

نزدیک به ۲۵۰ شرکت و کارگاه هنری در سراسر فرانسه در پروژه بازسازی کلیسای جامع نوتردام مشارکت دارند که شامل نجاران، سنگ‌تراشان، مجسمه‌سازان، تذهیب‌کاران، شیشه‌سازان، محققان و سایر مشاغل مربوطه می‌شوند. پس از آتش‌سوزی ۲۰۱۹، دو سال اول کار به ایمن‌سازی ساختمان، تکمیل مطالعات پروژه و اعطای مناقصات اختصاص یافت. سپس مرحله مرمت به‌طور رسمی در سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شد. در ماه‌های اخیر بیشترین پیشرفت‌ها در بازسازی چهارچوب سقف، گلدسته و گالری‌های بزرگ فوقانی صورت گرفته است.

بازگشایی کلیسای نوتردام در ۲۰۲۴

یک بخش مهر و موم شده در داخل خروس طلایی نصب شده در بالای مناره قرار داده شد که حاوی سندی است که نام دو هزار نفر از کسانی که در فرآیندهای مرمت نقش داشته‌اند در آن نوشته شده است. داخل خروس قبلی گلدسته کلیسای جامع که روز پس از آتش‌سوزی در میان آوارها آسیب دیده بود، یادگارهایی از سنت دنیس و سنت ژنویو، همچنین تکه‌ای از «تاج مسیح» وجود داشت که همه آن‌ها دست‌نخورده باقی ماند و در داخل خروس جدید قرار گرفت. خروس قبلی در موزه جدیدی که به نوتردام اختصاص داده شده است، نگهداری می‌شود.

بازگشایی کلیسای نوتردام در ۲۰۲۴

تاریخچه خروس در بالای مناره کلیسای جامع نوتردام بسیار بیشتر از بازسازی قرن نوزدهم است. در حقیقت، خروس‌ها برای قرن‌ها به عنوان نمادی از هوشیاری و محافظت در مسیحیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بر اساس افسانه، سنت پیتر، یکی از ۱۲ حواری عیسی (ع)، سه بار قبل از بانگ خروس، شناختن او را انکار کرد و پیشگویی حضرت عیسی به تحقق پیوست. این رویداد در آثار هنری مختلفی از جمله نقاشی هنرمند ایتالیایی کاراواجو به تصویر کشیده شده است.

بازگشایی کلیسای نوتردام در ۲۰۲۴

افتتاحیه این موزه که شامل یک بخش هنری و تاریخی و یک موزه برای توصیف ساخت‌وساز نوتردام است به‌زودی اعلام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود هزینه بازسازی نوتردام تقریباً ۷۰۰ میلیون یورو باشد، اما تاکنون ۸۴۶ میلیون یورو از طریق کمک‌های مالی از ۳۴۰ هزار اهداکننده در ۱۵۰ کشور برای بازسازی این کلیسا جمع‌آوری شده است.

ایمنا

درباره نویسنده