ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

بازسازی قدیمی‌ترین مسجد جامع شهر رقه با معماری مدرن

به نقل از خبرگزاری هاوار،  کمیته اداره محلی و شهرداری‌های وابسته به شورای مدنی رقه پروژه بازسازی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد جامع شهر رقه را به شکل مدرن که شامل چندین بخش و مناره و گنبد است، ادامه می دهد.

مسجد اعظم یا مسجد الحمیدی در شهر رقه یکی از بزرگ‌ترین مساجد این شهر به شمارمی رود. قدمت ساخت این مسجد به ۱۲۵ سال پیش می رسد. این مسجد هنگام سیطره عناصر داعش به شهر رقه به طور کامل تخریب شده و تنها مناره آن باقی مانده است.

این مسجد جامع در رقه قدیمی بین خیابان المنصور و خیابان سیف الدوله و بازار القوتلی و موزه رقه قرار دارد. با توجه به اهمیت آن، کمیته مدیریت محلی و شهرداری ها در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی پروژه بازسازی این مسجد را به سبک معماری مدرن آغاز کرد.

حاج عبدالقادر حجو، ۶۰ ساله ساکن رقه دراین باره می گوید: این مسجد جامع جایگاه عظیمی در میان مردم سوریه دارد. من از جوانی در آن نماز می خواندم و دروس دینی فرا می گرفتیم و قرآن حفظ می کردیم.

عبدالقادر حجو می گوید: پس از آزادسازی شهر رقه، به شهر بازگشتیم و دیدیم که این مسجد به طور کامل ویران شده و تنها مناره آن باقی مانده است.

او نقش شورای مدنی رقه در بازسازی این مسجد را ستود و ابراز امیدواری کرد که این مسجد هرچه زودتر درهای خود را به روی نمازگزاران باز کند.

صالح الحمید، ناظر پروژه بازسازی مسجد جامع نیز می گوید: این مسجد برای مردم رقه از اهمیت بالایی برخورداراست.

الحمید درباره جزئیات ساخت و ساز می گوید: به مطالعه و برنامه ریزی برای بازسازی این مسجد با هزینه ۶۰۰ هزار دلار اقدام کردیم، برخی تغییرات در مدل این مسجد انجام دادیم. یک زیرزمین و دو طبقه دیگر، چهار مناره به ارتفاع ۴۰ متر علاوه بر مناره قدیمی مدل جدید این مسجد است. در ماکت مسجد یک گنبد اصلی به قطر ۱۴ متر و چهار گنبد فرعی دیگر به اضافه ۹ گنبد عثمانی در قسمت دوم  وجود دارد.

ناظر پروژه بازسازی مسجد جامع رقه می گوید: سالن حفظ قرآن، سالن مجالس عزاداری، غسالخانه در داخل ساختمان مسجد وجود خواهد داشت. قرار است عملیات ساخت و ساز به مدت هشت ماه به پایان برسد.

شبستان

درباره نویسنده