ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

بازار اهمیت بسیاری در ساختار شهر و حکومت داشته است

کتاب معماری بازارهای تاریخی ایران اقلیم سرد و کوهستانی نوشته  سوسن نزهت‌زاده توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

این کتاب شامل مطالبی در خصوص بازارشهرهای اردبیل، ارومیه، اهر، بیجار، تبریز، خوی، زنجان، سقز، سنندج، مراغه و همدان است که در چهار فصل شناخت منطقه شمال غرب ایران، بازار، بازارهای منطقه شمال غرب، خصوصیات بازارهای اقلیم سرد کوهستانی به بررسی بازارهای تاریخی ایران می‌پردازد.با توجه به شکل‌گیری و ترکیب معماری بومی مناطق مختلف ایران به این واقعیت پی می‌بریم که خصوصیات متفاوت هر یک از اقلیم‌های یاد شده بطور قابل ملاحظه‌ای در شکل‌گیری شهرها و ترکیب معماری این مناطق تأثیر داشته‌اند از این رو بازارهای مهم موجود در منطقه سرد و کوهستانی در این نوشتار مورد مطالعه قرار گرفته است.

در پیشگفتار این کتاب به قلم نویسنده آمده است: آنچه ما را برآن داشت که پژوهشی بر بازارهای تاریخی انجام دهیم فرم و قدمت این بناها است که در زمان خود دارای اهمیت بسزایی بودند و علاوه بر کاربری اصلی خود یعنی داد و ستد محل گردهمایی فرهنگی و سیاسی نیز بود است.

بازار طی سالیان گذشته اهمیت زیادی در ساختار شهر و حکومت داشته است و شهرهای مهمی چون تبریز، اصفهان، تهران و .. دارای بازارهای بزرگی بوده و آنچه وجه تمایز در بازار تلقی می‌شود متأثر از تفاوت اشکال و فرم کالبدی منطبق بر محیط آنها است. 

ایمنا

درباره نویسنده