س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

بازآفرینی شهری باید ترکیبی از اقدامات اجتماعی و معماری باشد

 

استاندار هرمزگان با بیان اینکه پر کاربرد ترین جلوه هنر، معماری است، گفت: بازآفرینی شهری باید ترکیبی از اقدامات اجتماعی و معماری باشد.

مهدی دوستی عصر پنجشنبه در چهارمین جلسه روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها، با اشاره به اهمیت معماری و شهرسازی، اظهارداشت: پرکاربردترین جلوه هنر، معماری است چرا که در محیطی که زیست می‌کنیم پیوسته با آن مواجهیم و لذت ما از هنر معماری لذت پایدارتری می باشد از طرفی هم هیچ هنری مانند معماری سیاسی نیست و در طول تاریخ منشا بسیاری از تحولات بوده چنانچه یکی از دلایل انقلاب کبیر فرانسه، معماری شهر پاریس ذکر شده است.

وی با تاکید بر اینکه معماری تاریخ سلسه‌ها و رویکرد و کلان راهبرد حکومت‌های مختلف را نشان می‌دهد، عنوان‌کرد: یکی از نقدهای وارده به حوزه شهرسازی این است که از دهه ۳۰ به بعد کشور درگیر توسعه متری بدون توجه به حجم و کیفیت توسعه بوده و نمونه کوچک آن، پیاده‌روهایی است که فدای خیابان شده اند در حالی که یکی از اصلی‌ترین رویکرد ما باید ارتقاء زیست مردم باشد.

دوستی عنوان‌کرد: در شهری مثل بندرعباس که چشم‌انداز زیبای دریا دارد شاید خیلی معنا نداشته باشد شهر را به سمت کوه ببریم اما در تهران به دلیل وجود رشته‌کوه‌های البرز و نیاز مردم به هوای پاک این امر منطقی است بر همین مبنا توسعه بندرعباس و دیگر شهرهای ساحلی باید به شکل طولی و در امتداد دریا انجام شود که این مهم نیز رعایت نشده است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان تاکیدکرد: در بازآفرینی شهری باید توجه داشته باشیم که برنامه ریزی تغییرات در سطح محلات با حفظ شبکه‌های محله ای انجام شود چرا که بازآفرینی فقط بازکردن معبر در محلات نیست و باید در آن ترکیبی از مسائل اجتماعی و معماری را در نظر گرفت.

وی با تاکید بر مدیریت واحد شهری با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، عنوان‌کرد: از اصول مهم در شهرهای جنوبی توجه به زیست شبانه مردم نه از روی تفنن و تفریح بلکه به دلیل جبر جغرافیا، آب و هوا و گرمای هوا است که در این مناطق مردم بعد از نماز عشاء از خانه‌های خود بیرون می‌آیند و نمی‌شود تمام شهرها را در یک ساعت مشخص تعطیل کرد و با تاکید براین اصول بایست پروژه‌های مشخص در قالب کلان تصویر و راهبرد توسعه شهری تعریف شوند چراکه تعریف پروژه‌های جزیره‌ای باعث می‌شود ما با بردارهایی غیر همسو روبرو شویم و توان مدیریتمان کاهش پیدا کند.

استاندار هرمزگان از اعضای شورای شهر خواست که در خدمات رسانی به سکونتگاه‌های غیر رسمی پای کار بیایند وافزود: همزمان با جلوگیری از رشد سکونتگاه های غیررسمی باید به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی موجود نیز خدمت رسانی شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، اظهارداشت: شوراها و شهرداری‌ها باید نقش خودشان را در طرح‌های بزرگ ملی پیدا کنند و از فرصت طرح بزرگی مانند نهضت ملی مسکن برای اصلاح محیط حاشیه شهرها استفاده شود.

دوستی با اشاره به اقدامات استان در بخش مسکن ملی، باز آفرینی شهری و صدور اسناد مالکیت به نفع مردم، گفت: در یک و نیم سال گذشته چندین کار بزرگ که سال ها توسعه شهر معطل آنها بود تعیین تکلیف شدند، حریم ۶۰ متر دریا که ۴۷ سال برزمین مانده بود با همکاری وزارت راه و شهرسازی ساماندهی شد، طرح تفصیلی بندرعباس بعد از ۲۲ سال تعیین تکلیف شد، ساماندهی میدان سایت بعد از ۳۰ سال آغاز شده و اراضی جنوب فرودگاه که بیش از نیم قرن جلوی بخشی از توسعه شهر را گرفته بود آزادسازی شدند و در اراضی نیروی هوایی نیز اصلاحاتی انجام گرفته است.

وی خاطرنشان‌کرد: پروژه‌های بازآفرینی محدود به بندرعباس نیست و برای هر شهرستان پروژه‌ای تعریف شده که برنامه های اجرایی مربوطه نیز مستمر در حال رصد است.

مهر

درباره نویسنده