ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

ایتالیا؛ شاهکار هنر و معماری جهان

ایتالیا Italy کشوری است در اروپای جنوبی و پایتخت آن، شهر تاریخی – گردشگری رم است. کشور ایتالیا بر روی نقشه شبیه یک چکمه است به همین دلیل به آن کشور چکمه نیز می گویند. واحد پول ایتالیا یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا حدود ۶۰ میلیون نفر است و اکثریت مردم آن مسیحی هستند. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد. دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان Vatican و سان مارینو San Marino در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا هم در داخل سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا Campione d’Italia نامیده می‌شود.

جاذبه های گردشگری ایتالیا

ایتالیا بیشترین تعداد مکان های ثبت شده در میراث جهانی یونسکو را در دنیا دارد. شهرهای مهم هنری ایتالیا مثل رم، ونیز و فلورانس را تقریبا تمام مردم دنیا می شناسند و قرن هاست که توریست ها را به سوی خود جذب می کنند. ایتالیا علاوه بر گنجینه های هنری با ارزش دارای سواحل زیبا، دریاچه های واقع در ارتفاع زیاد و کوهستان های باشکوه است؛ پس جایی برای تعجب وجود ندارد که چرا به ایتالیا لقب کشور زیبا (Bel Paese) داده اند. با وجود تعداد بسیار زیادی از مناظر و دیدنی های شگفت آور در ایتالیا، تهیه لیستی از برترین جاذبه های توریستی ایتالیا کار چندان راحتی نیست.

هرکولانیوم Herculaneum

در پایه کوه وزوو، شهر باستانی هرکولیوم قرار گرفته است. هرکولیوم شهری با قدمت ۲۰۰۰ هزار ساله است که در اثر فوران آتشفشان از بین رفته است. دقیقا مثل رقیب بزرگترش شهر پمپی که در اثر فوران گدازه های آتشفشانی، بیشتر ساختمان های آن تبدیل به فسیل شدند. توریست هایی که از هرکولانیوم دیدن می کنند می توانند خانه های اصلی شهر قدیمی که مرمت شده اند، همینطور اسکلت های فسیل شده، اعلان های قدیمی و کاشی و سفال های زیبای هزاران سال قبل را ببینند.

هرکولانیوم

 

البا Elba

جزیره البا تاریخ طول و درازی دارد. در جزیره البا قبلا قوم لیگور، یونانی ها، اتروسک ها و رومی ها سکونت داشتند. مشهور ترین ساکن جزیره البا ناپلئون بود که در سال ۱۸۱۴ به البا تبعید شد. خانه های زمستانی و تابستانی ناپلئون هنوز در جزیره پابرجا هستند و از آنها برای سکونت توریست ها استفاده می شود. البا همچنین سومین جزیره بزرگ ایتالیا می باشد که بیش از ۱۵۰ ساحل دارد.

 
جزیره البا
جزیره البا

 

کولوسئوم

رم به جنگ‌ها و رزم‌هایی معروف است که دوهزار سال پیش در آمفی تئاترهایش صورت می‌گرفته است. کولسئوم میدان معروف جنگ‌های گلادیاتوری رم بود و قدمت آن به سال ۸۰ میلادی برمی‌گردد. این مکان با نام «آمفی‌تئاتر فلاویان» نیز شناخته می‌شود و حدود ۵۰۰۰۰ صندلی را در برمی‌گیرد که به شکل دایره در اطراف میدان قرار گرفته‌اند.

کولوسئوم
کولوسئوم

 

 

در قدیم جنگ‌های میان گلادیاتورها و حیوانات وحشی یا جنگ گلادیاتورها با یکدیگر در این مکان برگزار می‌شد. امپراطور تیتوس برای افتتاحیه‌ی این مکان، مسابقه‌هایی را ترتیب دید که ۱۰۰ روز و ۱۰۰ شب ادامه داشت و چیزی حدود ۵۰۰۰ حیوان طی این مسابقه کشته شدند. تراژان که از دیگر امپراطورهای روم بود، این رکورد را شکست و طی ۱۱۷ روز، ۹۰۰۰ گلادیاتور و ۱۰،۰۰۰ حیوان در این مسابقات کشته شدند. حدود ۲۰۰۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد و کولوسئوم همچنان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری رم به شمار می‌رود.

پانتئون

پانتئون رم، یکی از تأثیرگذارترین ساختمان‌ها در دنیای غرب و از جمله بناهای تاریخی رم است که به خوبی از آن محافظت کرده‌اند. این کلیسای باشکوه ۲۰۰۰ ساله، زمانی یک معبد بود و گفته می‌شود که به دستور امپراطور هادریان در حدود سال ۱۲۵ میلادی بر روی معبد متعلق به قرن ۲۷ قبل از میلاد مارکوس آگریپا (Marcus Agrippa) ساخته شده است.

پانتئون
پانتئون

 
 

گنبد پانتئون، بزرگ‌ترین دستاورد معماری رومی‌ها به شمار می‌رود اما ۱۶ ستون کورینتی بیرون آن که هر کدام ارتفاعشان به ۱۱/۸ متر می‌رسد نیز قابل‌توجه هستند. شاید نمای بیرونی خاکستری و حفره‌های آن، سن حقیقی کلیسا را فاش کند اما هنوز هم عبور از درهای برنزی بزرگ و خیره شدن به گنبد بتنی تقویت‌نشده‌ی آن، بازدیدکنندگان را به حیرت وامی‌دارد.

فواره تروی

فواره تروی، مجموعه‌ای از مجسمه‌های اساطیری را در خود جای داده است و کاخ پُلی (Palazzo Poli) را در پس‌زمینه‌ی خود دارد. این بنا به سبک باروک ساخته شده و پس از بازسازی آن در سال ۲۰۱۵، بیشتر از قبل می‌درخشد. رسم است که یک سکه را به داخل آب می‌اندازند تا مطمئن شوند که باز هم به شهر رم برمی‌گردند. به طور متوسط، چیزی حدود ۳۰۰۰ یورو در روز به داخل حوض این فواره انداخته می‌شود!

فواره تروی
فواره تروی

 کاخ دوکاله

کاخ دوکاله ونیز از دیدگاه معماری، احتمالا مهم‌ترین مکان در این شهر است. کاخ دوکاله محل زندگی «دُج ها»، حاکمان ونیز، بوده است. کاخ در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی ساخته شده است؛ البته در سال‌های بعد عناصر دیگری به آن اضافه شد. در این کاخ سه ناحیه مهم از لحاظ ساختاری وجود دارد. قدیمی‌ترین بخش نزدیک به حوضه سن مارکو و روبه‌روی این میدان است.

 کاخ دوکاله
 کاخ دوکاله

 

از حدود قرن هفتم میلادی، دج‌ ها یا همان دوک ها، بر ونیز حکمرانی می‌کردند. اگرچه آنها تحت نظر امپراتوری بیزانس فعالیت می‌کردند، اما نسبتا مستقل بودند. از قرن ۱۰ تا ۱۱ میلادی، دفاتر عمومی، دادگاه‌ها، آپارتمان‌های مسکونی، زندان و هر چه مربوط به حکمرانان بود، به این کاخ منتقل شد. قلعه قدیمی که محل امینی به حساب می‌آمد، با تعدادی ساختمان و دیوار قوی احاطه می‌شد. در قرن هفدهم میلادی بود که زندان از بخش کاخ جدا شد.

برج پیزا

پیزا شهری تاریخی، کوچک و بندری در کشور ایتالیا است که به‌دلیل موقعیتش از شهرهای مهم اروپا محسوب می‌شود. این شهر میان گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری از محبوبیت بالایی برخوردار است و سالانه افراد زیادی آن را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. دلیل این محبوبیت معماری‌ها و جاذبه‌های تاریخی و بی‌نظیری است که در دل آن قرار دارند. مجموعه پیزا یکی از این جاذبه‌ها محسوب می‌شود که برج پیزا را در خود جای داده است.

برج پیزا
برج پیزا

 

در واقع دلیل اصلی شهرت شهر پیزا، وجود برج کج پیزا در آن است. این برج به‌عنوان برج ناقوس در مجموعه پیزا قرار گرفته و به‌دلیل انحرافی که دارد، توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. علاوه بر آن موزه‌ها، کاخ‌ها و کلیسای متنوع دیگر به شهرت این شهر افزوده‌اند.

کاخ کاسرتا

کاخ کاسرتا (Royal Palace of Caserta) با معماری باروک و نئورنسانس، به‌عنوان اقامتگاه سلطنتی ساخته شده است و یکی از بزرگ‌ترین قصرهایی است که در قرن ۱۸ میلادی در اروپا بنا شد. با ۴۷ هزار متر مربع، این کاخ یکی از بزرگ‌ترین اقامتگاه‌های سلطنتی در سراسر جهان نیز به‌شمار می‌رود. کاخ کاسرتا ۱۲۰۰ اتاق، یک کتابخانه بزرگ و یک سالن تئاتر را در خود جای می‌‌دهد. پارک بزرگ کاخ با ۱۲۰ هکتار، از پارک‌های ورسای الهام گرفته شده است.

کاخ کاسرتا
کاخ کاسرتا

 

از این مجموعه عظیم به‌عنوان لوکیشن برای فیلم‌های متعددی استفاده کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ماموریت غیرممکن ۳ و جنگ ستارگان اشاره کرد. با توجه به اهمیت بالای تاریخی، معماری و فرهنگی، کاخ کاسرتا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

پارک مدیچی پراتولینو

پارک مدیچی پراتولینو (Medici Park of Pratolino) که با نام ویلای دمیدوف (Villa Demidoff) نیز شناخته می‌شود، فقط ۳۰ دقیقه با مرکز شهر تاریخی فلورانس فاصله دارد. این ویلای باشکوه، باغی فوق‌العاده دیدنی دارد که در آن مجسمه‌ای متعلق به قرن ۱۶ خودنمایی می‌کند. این مجسمه را پیکرتراش ایتالیایی جامبولونیا ساخته است و کلوسو دل آپنینو (Colosso dell’Appennino) نام دارد. پارک مدیچی پراتولینو به‌همراه ۱۲ باغ و پارک دیگر در ناحیه توسکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

فریده کریمی

درباره نویسنده