ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

اولین و غنی‌ترین مجموعه جهان در خیابان فاطمی

«هنر نزد ایرانیان است و بس» این را می‌توان به واسطه اولین فرشی که در کشور ما بافته شده به درستی، نه از سر احساس، خطاب به مردمان این سرزمین سرود.

٢ هزار و ۵٠٠ سال پیش ایرانی‌ها فرش می‌بافتند. فرش‌هایی زیبا باطرح و نقش‌هایی که هنوز بعد از سال‌ها، گذشت زمان چیزی از نفاست آن کم‌نکرده و بیشتر موزه‌های معروف دنیا برای داشتن آن سر و دست می‌شکنند. در حراجی‌ها هم همین قضیه صدق می‌کند و بالاترین رقمی که به ذهن می‌رسد، برای خرید فرش ایرانی پیشنهاد می‌شود. همه اینها شاید دلیلی برای ساخت اولین و تخصصی‌ترین موزه فرش دنیا در ایران باشد، درست ۴۶ سال پیش.

تا شاید این هنر والا، خانه و سرپناهی داشته باشد برای معرفی، تحقیق و شناساندن فرش و گلیم ایرانی نه‌تنها به ایرانیان که همه دوستداران این هنر ارزشمند هزاران‌ ساله.

دار قالی و روح معماری

سال ١٣۵۶ موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله، توسط «عبدالغزیز فرمانفرماییان» طراح بی‌نظیر و بنیانگذار نظام مهندسی نوین در ایران ساخته شد. طراحی خانه فرش ایران شبیه یک دار قالی و به گونه‌ای ساخته شد که از تابش شدید آفتاب به ساختمان و درون آن جلوگیری کند.

همچنین فضای درونی ساختمان به شکلی طراحی شده که روح و خصلت ایرانی در جای‌جای ساختمان هویداست. «سید عبدالمجمید شریف‌زاده» رییس وقت موزه فرش ایران معتقد است: «اولین موزه فرش دنیا متعلق به ایران است. چرا که تا قبل از ساخت موزه فرش هیچ کشوری موزه فرش نداشته است. ‌گرچه موزه‌های دیگری با قدمت بیشتر در دنیا وجود دارند که از فرش‌های باارزشی نگهداری می‌کنند،با این‌حال هیچ‌کدام از موزه‌های دنیا به‌صورت تخصصی هم به جهت معماری و هم به لحاظ آثار غنی فرش به پای موزه فرش ایران نمی‌رسد.»

 

پربازدیدترین موزه کشور اینجاست | اولین و غنی‌ترین مجموعه جهان در خیابان فاطمی

گنجینه نفیس

موزه فرش از ٢ طبقه یا تالار تشکیل شده که شاهکارهای شهرهای مختلف ایران، مشهد، کاشان، کردستان در آن نگهداری و به نمایش عموم درآمده است. ١۵٠ فرش و گلیم حاصل دست هنرمندان ایرانی از همه شهرهای ایران در موزه فرش ایران قرار دارد. فرش‌های نفیس شاهنامه بایسنقری، میرزا کوچک خان، ترنج، نقش هراتی یا ماهی درهم و فرش‌های تصویری و… مربوط به قرن نهم هجری تا فرش‌هایی که توسط هنردوستان معاصر به این مجموعه اضافه شده است.

 

پربازدیدترین موزه کشور اینجاست | اولین و غنی‌ترین مجموعه جهان در خیابان فاطمی

پربازدید مثل موزه فرش

همچنین کتابخانه‌ای مجهز با ٣۵٠٠ جلد کتاب در زبان‌های زنده دنیا در موزه وجود دارد که از منابع غنی تحقیقی و مطالعاتی برای دانشجویان و علاقه‌مندان فرش به شمار می‌آید.

 

موزه فرش ایران پر بازدیدترین موزه بعد از موزه ایران باستان و کاخ گلستان است. بازدید خوب را نیز مدیون گردشگرانی است که وقتی به ایران می‌آیند دل‌شان نمی‌آید بدون بازدید از این موزه از ایران بروند.

پربازدیدترین موزه کشور اینجاست | اولین و غنی‌ترین مجموعه جهان در خیابان فاطمی

کجا برویم؟

این موزه دیدنی در فضایی به وسعت ۱۲هزار مترمربع، در خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع شمال غربی پارک لاله ساخته شده است. در آن هر روز به غیر از دوشنبه‌ها و ایام سوگواری از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ به روی گردشگران باز است.

پربازدیدترین موزه کشور اینجاست | اولین و غنی‌ترین مجموعه جهان در خیابان فاطمی

همشهری آنلاین

درباره نویسنده