چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

اهمیت مرمت و ایمن‌سازی بازار وکیل

بازار وکیل شیراز یکی از آثار معماری باقیمانده از دوره زندیه به شمار می‌رود که در کنار مسجد و حمام وکیل و موزه پارس، مجموعه تاریخی ارزشمندی را تشکیل داده است؛ طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف مشکلاتی در مورد بنای بازار وکیل و لزوم آسیب شناسی و رفع مشکلات و مرمت نقاط دارای اشکال سازه، نظرات مختلف مطرح شده است.

در گذشته بارها، موضوع ایمنی بازار به لحاظ تامین امکاناتی برای اطفا حریق و امدادرسانی در صورت وقوع حوادث، از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان آتش‌نشانی مطرح و رسانه‌ای شد و پیش از آن، مباحثی در خصوص وضعیت ناایمن شبکه برق داخلی بازار از یک سو و نبود کانال مشترک خدمات شهری، از سوی شورا، شهرداری و متولیان توزیع برق شیراز، تذکر داده شده بود.

به دنبال پیگیری‌های هیئت امنای بازار وکیل و همکاری شرکت توزیع نیروی برق شیراز و میراث فرهنگی فارس، اقداماتی پیرامون طرح ایمن‌سازی شبکه برق بخش از بازار وکیل جنوبی، عملیاتی و در بازه‌های زمانی مختلف موضوع احداث یک کانال مشترک خدمات شهری برای قرار گرفتن خطوط توزیع آب، مخابرات و فاضلاب نیز مد نظر قرار گرفت.

آخرین بار مهرماه سال ۹۶، جلسه‌ای با هدف بررسی مشکلات ایمنی بازار وکیل با حضور معاون گردشگری استانداری و مسئولان میراث فرهنگی وقت فارس و مدیران آتش‌نشانی و برق و نمایندگان کسبه بازار وکیل برگزار و موضوعاتی مد نظر قرار گرفت و زمانی برای احصاء و رفع مشکلات نیز تعیین شد.

رئیس کمیسیون سومین حرم اهل بیت (ع) شورای شهر شیراز در روزهای اخیر و در واکنش به پر مخاطره بودن سقف بازار تاریخی وکیل و احتمال ریزش و ایجاد آسیب‌های مالی و جانی برای متملکین و عموم مردم، خواستار مرمت، بازسازی و احیاء این بنای تاریخی شد.

رضا محمدیان خاطرنشان کرد که شورای اسلامی شهر شیراز، با مشارکت شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی (به نمایندگی از دولت) و سایر مالکان واحدهای تجاری این مجموعه تاریخی، بازسازی این مکان را در اولویت امور قرار دهند.

او پیشنهاد کرد که شهرداری شیراز با ارائه راهکارهای حقوقی به سازمان میراث فرهنگی برای تامین اعتبار از طریق این مجموعه و ایجاد توافق نامه‌ای دو جانبه در راستای تسریع در این امر و بازسازی این مجموعه اقدام لازم بعمل آورد.

محمدیان همچنین مشارکت مالکان واحدهای تجاری این بازار را برای تعمیرات محوطه داخلی، بدنه سازی متناسب با بافت تاریخی و قدیمی شهر، به لحاظ زیبا سازی و منظر شهری امری ضروری دانست.

حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و مرمت آنها یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در شیراز به دلیل تعدد متولیان این بناها، همواره با مشکلاتی مواجه بوده است؛ هم اینک در شیراز، بخشی از بناهای تاریخی ارزشمند در اختیار بخش خصوصی به عنوان بهره‌بردار بوده و بخشی نیز تحت مدیریت اوقاف و امورخیریه قرار دارد؛ از دیگر سو، برخی بناهای با اهمیت و ثبت شده نظیر باغ ارم، نارنجستان قوام و …. در اختیار دانشگاه شیراز بوده و عمارت عفیف آباد تحت مدیریت ارتش و بعضی دیگر مانند باغ دلگشا و … زیر نظر شهرداری شیراز اداره می‌شود.

اگرچه اقدامات مرمتی در همه بناهای تاریخی که دارای شماره ثبت ملی یا جهانی است، باید حتما با اطلاع و اجازه و تحت نظارت کامل اداره کل میراث فرهنگی برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت شود.

ایسنا

درباره نویسنده