ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی

اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی را می دانید؟ رنگ مورد علاقه شما چیست؟ دوست دارید خانه یا محل کار شما چه رنگی باشد؟ برای آنکه محیطی که در آن زندگی می کنید برای شما محیطی دوست داشتنی باشد، بهتر است اول رنگ یا رنگ های مورد علاقه خود را مشخص کنید، سپس با یک متخصص در زمینه طراحی مشورت کرده و ترکیب رنگی مناسب با سلیقه خودتان بدست آورید. در این مطلب قصد داریم رنگ را بیشتر بشناسیم تا اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی را بهتر درک کنیم.

استفاده از رنگ ها به صورت متعادل از نکات اصلی اهمیت رنگ در معماری می باشد.

ترکیب رنگ های موجود در طبیعت، درست ترین و زیباترین ترکیب رنگ ممکن می باشد

 طبیعت بسیار موزون و زیبا بوده و رنگ های به کار رفته در آن چشم نواز می باشد. به همین دلیل می توانید از طبیعت و محیط اطراف برای انتخاب ترکیب رنگ مناسب الهام بگیرید. البته به دلیل اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی باید این نکته را نیز فراموش نکنید، که انتخاب و به کار گیری مناسب رنگ ها نیاز به تخصص، دانش و آگاهی در زمینه رنگ ها دارد.

 

تصویری از فضای داخلی با اکسسوری های رنگی که بیانگر اهمیت رنگ در طراحی داخلی می باشد
اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی به اندازه ای زیاد است که حتی رنگ اکسسوری های کوچک در محیط تاثیر زیادی می گذارد.

 

برای افزودن رنگ به طراحی داخلی، اصولا دیوار ها و کف بهترین بخش های فضا هستند و بیشترین جلوه را دارند. در انتخاب رنگ برای کف معمولا آزادی عمل زیادی نخواهیم داشت؛ زیرا متریال هایی که در کف به کار می روند عموما یک پالت رنگی محدود و مشخص دارند. اما برای انتخاب رنگ دیوار ها گزینه های بیشتری وجود خواهد داشت. علاوه بر دیوار به کمک پرده، کوسن، فرش، لوازم تزئینی و… می توانیم رنگ دلخواه را به محیط اضافه کنیم. 

ترکیب درست رنگ ها و استفاده به جا از رنگ، به شناخت و تخصص در زمینه رنگ نیاز دارد. به عنوان مثال در اتاق خواب ها که محلی برای استراحت و کسب آرامش هستند، بهتر است، از رنگ های روشن و پالت رنگی آبی و زرد در طراحی داخلی استفاده کنید. رنگ ها در روابط اجتماعی افراد نیز تاثیر گذار خواهند بود و این نشان دهنده ی اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی می باشد.

 

استفاده از رنگ آبی و سبز در طراحی داخلی

در بحث اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی، پالت های رنگی آبی و سبز جز رنگ های آرامش دهنده محسوب می شوند.

 

شناخت رنگ، اولین قدم در درک اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی

هنگام ورود به یک فضا رنگ اولین عنصری است که جلب توجه می کند. استفاده از یک ترکیب رنگ درست و مناسب، فضای کار یا زندگی شما را دگرگون خواهد کرد. هر رنگ دارای سه صفت دیداری به شرح زیر می باشد.

  • فام  های اولیه و ثانویه و ثالثه
  • درخشندگی رنگ ها و تعریف تیرگی و روشنی
  • پرمایگی رنگ یا خلوص فام

 

تصویری از چرخه معرفی رنگ که در آن فام های اولیه، ثانویه و ثالثه
فام چیست و چه تاثیری در ایجاد رنگ های اصلی دارد؟

فام در واقع نور با طول موج مشخص آن رنگ، در طیف مرئی می باشد. قرمز، زرد و آبی فام های اولیه هستند  و چون سایر رنگ ها از ترکیب این سه رنگ خلق می شوند، این سه رنگ یعنی قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی نامیده می شوند. به فام هایی که از ترکیب مساوی فام های اولیه بوجود می آیند فام ثانویه و به فام هایی که از ترکیب فام های اولیه و ثانویه بوجود می آیند فام ثالثه می گویند.
فام ثانویه شامل رنگ های نارنجی، سبز و بنفش بوده و فام ثالثه شامل رنگ های پرتغالی، ارغوانی، لاجوردی، فیروزه ای و مغز پسته ای می باشد. 

درخشندگی رنگ و تاثیر رنگ های خنثی بر آن

نسبت تیرگی و روشنی رنگ را درخشندگی رنگ می گویند. میزان واقعی درخشندگی رنگ ها وقتی نمایان می شود که در کنار رنگ های خنثی مانند مشکی، سفید و خاکستری استفاده شوند.

پرمایگی و ارتباطش با خلوص فام

پرمایگی میزان شدت یا خلوص فام را مشخص می کند. معمولا رنگ های با خلوص فام صد در صد در طبیعت پیدا نمی شوند یا خیلی کم یافت می شوند. 

 

دمای رنگ ها بر چه اساسی تقسیم می شوند.

رنگ ها از نظر ایجاد حس و حرارت به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند. پالت رنگ های قرمز، نارنجی و زرد رنگ های گرم و پالت رنگ های آبی و سبز جزئی از رنگ های سرد محسوب می شوند.

رنگ ها حتی می توانند روی دما اطراف تاثیر گذار باشند. برای مثال رنگ های سرد به کاهش دما و رنگ های گرم به افزایش دمای اطراف کمک می کنند. 

 

تاثیرات رنگ های گرم و سرد بر محیط

استفاده از پالت رنگ های گرم و سرد در فضا تاثیرات متفاوتی خواهد داشت. رنگ ها می توانند حس گرما یا سرما را به افراد و محیط اطرافشان منتقل کنند. این موضوع به ما کمک می کند که برای اقلیم ها و فصل های مختلف بتوانیم مناسب ترین پالت رنگی را انتخاب کنیم.

رنگ های گرم حس صمیمیت و نشاط را در فضا ایجاد می کنند. پالت رنگ های گرم برای فضاهایی با مساحت بزرگ مناسب است زیرا رنگ های گرم و شاد حس خستگی و کسالت را از محیط می گیرند.

 

به دلیل اهمیت رنگ در معماری و طراحی داخلی و ایجاد فضایی آرامش بخش، انتخاب پالت رنگ آرامش بخش بسیار مهم می باشد. رنگ صورتی رنگی آرامش بخش و ملایم می باشد.

 

رنگ های سرد به خصوص در مناطقی با اقلیم گرم، بسیار محبوب و پرطرفدار است. پالت های رنگی سرد، حس تازگی و خنکی در محیط ایجاد کرده و یادآور فصل بهار می باشد. پالت رنگ های سرد برای فضاهایی با مساحت کوچک مناسب است، زیرا این پالت رنگی به بزرگ دیده شدن فضا کمک می کند.

 

طراحی داخلی فضایی با رنگ بنفش
رنگ بنفش از رنگ های سرد بوده و در کاهش دمای محیط بسیار موثر اند.

تاثیر رنگ بر افراد و محیط

همه ما به صورت غیر ارادی تحت تاثیر رنگ در محیط اطرافمان هستیم و این موضوع اهمیت رنگ در معماری و دکوراسیون داخلی را مشخص می کند. احساسات و حالات روانی و گاهی جسمی به شدت تحت تاثیر رنگ های محیط اطرافمان است.

 

فضایی با ترکیب رنگ مناسب و متعادل
تصویری از ترکیب رنگ ها در یک فضا

 

رنگ ها عامل اصلی در تعیین میزان راحتی محیط می باشند. برای مثال به دلیل عملکرد چشم در مقابل رنگ های تیره و روشن، استفاده از رنگ های تیره و روشن کنار هم به دلیل افزایش عملکرد چشم به کاهش عملکرد فرد منجر می شود. به همین دلیل استفاده از رنگ هایی با کنتراست بالا در طراحی داخلی محیط های اداری و آموزشی توصیه نمی شود.

 

فضایی با پالت رنگ سبز
رنگ سبز، رنگی متعادل و آرامش بخش بوده و برای فضاهایی که به آرامش نیاز است مانند اتاق خواب بسیار مناسب می باشد.

درباره نویسنده