پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

اهمیت تاریخی و معماری مسجد ایاصوفیه کتاب شد

به نقل از تی آر تی، در آستانه دومین سالگرد تبدیل بنای ایاصوفیه به مسجد، در ترکیه کتاب‌هایی  منتشر شد که جزئیات معماری مسجد و واکنش ترک‌ها به تبدیل آن به مسجد را نشان می‌دهد. این بنا در ۲۴ جولای  ۲۰۲۰ به مسجد جامع تبدیل شد.

اداره ارتباطات ترکیه یک روز پیش از دومین سالگرد بازگشایی مسجد جامع ایاصوفیه استانبول از دو کتاب رونمایی کرد. این اداره روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کتاب‌‌ها ویژگی‌های معماری مسجد و واکنش مردم این کشور به تغییر کاربری این بنا را نشان می‌دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با تألیف مقدمه کتاب ویژگی‌های معماری این بنای نمادین، به اهمیت تاریخی افتتاح مسجد جامع ایاصوفیه اشاره کرد و نوشت: تبدیل دوباره ایاصوفیه به مسجد یک رؤیا است که نه تنها برای ملت ترکیه بلکه برای همه مسلمانان جهان به حقیقت پیوسته است.

وی افزود: مسجد جامع ایاصوفیه با ویژگی‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی خود بهترین پاسخ به اسلام‌هراسی است و جنایات نفرت‌انگیز علیه مسلمانان است که در نقاط مختلف جهان به‌ویژه در اروپا رو به افزایش است.

این بیانیه افزود که این اداره همچنین روز یکشنبه مستندی از ۹ مسجد در شهرهای مختلف آناتولی که ایاصوفیه نام دارند منتشر خواهد کرد.

در ۱۰ جولای ۲۰۲۰، دادگاه ترکیه حکم سال ۱۹۳۴ را که ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود، لغو کرد و راه را برای استفاده مجدد از آن به عنوان مسجد پس از ۸۶ سال وقفه هموار کرد. این بنا در ۲۴ جولای ۲۰۲۰  به عنوان مسجد جامع ایاصوفیه بازگشایی شد.

ایاصوفیه به مدت ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا و ۸۶ سال به عنوان موزه فعال بود، اما از سال ۱۴۵۳ تا ۱۹۳۴، نزدیک به ۵۰۰ سال، مسجد بود. ایاصوفیه در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این بنا یکی از مقاصد برتر توریستی ترکیه است و برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی باز است.

ایکنا

درباره نویسنده