ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

انواع شیشه ساختمانی و کاربرد آن ها!

اکثر ما موافق این موضوع هستیم که خانه ای با پنجره های بزرگ و یا نمای شیشه ای ، جذابیت بیشتری نسبت به خانه هایی که در آن از پنجره های کمتر و کوچکتر استفاده شده است ، دارد. شیشه ها دسترسی بصری به فضای باز را فراهم می کنند. نور را به درون راه می دهند و می توانند گردش هوای تازه را فراهم کنند. به خصوص در روزهای تاریک زمستان ، این امکان را برای شما وجود دارد که ضمن بهره مندی از نور طبیعی ، بخشی از فضای بیرون باشید و احساس بهتری را تجربه کنید. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع شیشه ساختمانی بپردازیم و کاربرد های مختلف آن ها را بیان کنیم.

انواع شیشه ساختمانی

انواع شیشه در بازار وجود دارد ، هر یک از این شیشه ها دارای ویژگی هایی خاص هستند ؛ که ما با دانستن هر کدام از آن ها میتوانیم انتخاب و خرید مناسبی داشته باشیم. و اما انواع شیشه ساختمانی عبارتند از :

 
 
شیشه بازتابنده یا رفلکس

شیشه بازتابنده ، نوعی شیشه بازپخت یا استاندارد است که دارای یک لایه نازک از پوشش اکسید فلز یا فلز است. از آنجا که این پوشش فقط در یک طرف شیشه اعمال می شود ، ظاهری مانند آینه دارد. این پوشش بازتابنده ، در طی فرایند شناور اعمال می شود تا میزان گرمای منعکس شده توسط شیشه را افزایش دهد. این ماده می تواند اشعه مضر ماورا بنفش و اشعه مادون قرمز خورشید را جذب و منعکس کند. در عین حال ، اجازه عبور نور مرئی طبیعی را می دهد.

همچنین از تابش شدید نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می کند. شیشه رفلکس دارای مزایای مختلفی است. گنجاندن شیشه های بازتابنده در طرح های سازه ای می تواند شرایط نور روز را بهبود ببخشد. آن ها می توانند نور طبیعی را هدایت کنند تا مناطقی که تابش شدید نور خورشید دارند را به حداقل برسانند. علاوه بر این ، نور پراکنده در فضای اتاق پخش می شود و داخل خانه روشن تر می شود در عین حال ، از گرم شدن بیش از حد فضای داخلی جلوگیری می کند.

شیشه بازتابنده یا رفلکس | شرکت تهران دیزاین سنتر

شیشه انعکاسی ، به لطف ظاهر آینه مانندی که دارد ، دید در یک طرف را مختل می کند. در نتیجه نمی توان از طرف روکش شده نگاه کرد. البته دید از سمت دیگر آن امکان پذیر است. این ویژگی می تواند یکی از مزیت های این شیشه ، به خاطر حفظ حریم خصوصی افراد باشد. برای شخصی که در بیرون ساختمان قرار دارد ، شیشه براق به نظر می رسد. در حالی که برای کسانی که در داخل هستند ، شفاف است.

 
پوشش بازتابنده روی شیشه ، مانع از افزایش گرما و تابش خیره کننده خورشید می شود و میزان دمای داخلی را کاهش می دهد. بنابراین با خاصیت بهره وری انرژی ، یک محیط دنج و راحت را برای شما فراهم می کند. از نظر طراحی ، شیشه رفلکس امکانات بی پایانی را ارائه می دهد. در انواع رنگ ها از برنز ، سبز ، خاکستری تیره یا نقره ای و آبی تیره موجود است و با چندین سبک دکوراسیون داخلی و خارجی انعطاف پذیر است.
  • شیشه های دو جداره

شیشه دوجداره یکی دیگر از انواع شیشه ای است که از دو صفحه در ساخت آن استفاده می شود. این در حالی است که ، پنجره تک جداره دارای یک صفحه شیشه ای است. یک پنجره دوجداره دارای دو صفحه شیشه ای موازی و جداگانه است. در آب و هوای شدید ، گاهی شیشه های دوجداره و یا حتی سه جداره توصیه می شود.

پنجره های دوجداره را می توان مهندسی کرد. طوری که فضای خالی هوا در شکاف بین شیشه های پنجره وجود داشته باشد. البته امروزه فضای میانی شیشه ها را با گاز بی اثر مانند آرگون یا زنون پر می کنند که باعث افزایش مقاومت پنجره در برابر انتقال انرژی می شود.

مقدار عایق بندی انواع شیشه پنجره را می توان به روش های مختلف اندازه گیری کرد. متداولترین روش اندازه گیری عایق بندی انواع شیشه ساختمانی ، سنجیدن مقدار R یا اندازه گیری مقاومت در برابر انتقال انرژی است. هر چقدر مقدار R بیشتر باشد ، مقاومت بیشتر و مقدار عایق بالاتر است. به عنوان مثال ، در یک شیشه دوجداره با فضای میانی هوا ، مقدار R ، ۲.۰۴ است. اما اگر در همان شیشه از گاز بی اثر آرگون استفاده شود ، مقدار R ، ۳.۰۸۴۶ می شود.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که انواع شیشه پنجره ها هرچقدر هم که خوب طراحی شده باشند ، باز هم در مقایسه با سایر عناصر ساختمان ، یک نقطه اصلی برای از دست دادن انرژی هستند. در واقع ، هیچ مقایسه ای بین کم مصرف ترین پنجره دوجداره و یک سیستم دیواری معمولی وجود ندارد.

اما به طور کلی ، پنجره های دوجداره از گزینه های ایده آل برای صرفه جویی در مصرف انرژی با مزیت اضافه به حداقل رساندن صدا است. پنجره های دوجداره در مقایسه با پنجره های تک جداره استاندارد ، گزینه ایمن تری محسوب می شوند. چرا که شکستن دو ورق شیشه بسیار دشوارتر از یک ورق است.

 
 

شیشه های دو جداره | شرکت تهران دیزاین سنتر

  • شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت یا امنیتی انواع مختلفی دارند و به طور خاص برای اهداف مختلفی طراحی شده اند. به عنوان مثال ، شیشه سکوریت سخت ، یکی از استاندارد ترین اشکال شیشه ایمنی موجود است.

کیفیت آن باعث می شود که این ماده یک ویژگی ساختاری محکم و ایمن داشته باشد و قادر به تشکیل هر چیزی از ساختار اساسی ساختمان گرفته تا کاربرد های داخلی مانند پله های مارپیچ باشد. این نوع شیشه ، طی یک فرآیند خاص گرمایش و خنک سازی سریع ، سخت شده است.

انواع شیشه ساختمانی سکوریت ، برای ایجاد یک محیط امن و مقاوم در برابر سارقان و آسیب های احتمالی طراحی شده اند. این نوع شیشه ، پلی اکریلیک درجه یک است که با لایه هایی از شیشه آنیل یا سخت شده ، ترکیب شده و ضخامت آن می تواند از ۷.۹ میلیمتر تا ۱.۸ میلیمتر باشد.

این ترکیب می تواند در برابر حمله با ابزار دستی و متداول ، مانند: چکش ، انبردست ، تبر ، آجر و پیچ ، تا حدی مقاومت کند. برخلاف شیشه های چند لایه معمولی ، انواع شیشه سکوریت با شکستن از بین نمی روند. بلکه یک صفحه محافظتی را ارائه می دهد که عبور از آن دشوار است. سطح انواع شیشه سکوریت بسیار مقاوم است و در برابر خراش دوام بالایی دارد.

این نوع شیشه برای خرده فروشان ، گالری ها و ساختمان های مسکونی که می خواهند از اشیا و یا ساختمان ها در برابر سرقت محافظت کنند ، بسیار مناسب است. موارد استفاده معمول برای شیشه های سکوریت ، جواهر فروشی ها ، مناطق امنیتی فرودگاه ، خانه های لوکس و سطح بالا ، مراکز بازداشت ، داروخانه ها و غیره هستند.

شیشه سکوریت | شرکت تهران دیزاین سنتر

  • شیشه های رنگی

خوشبختانه امروز گزینه های رنگی زیادی برای یک برای انواع شیشه ساختمانی وجود دارد. شیشه هایی که دیگر مانند نمونه های شفاف قدیمی ، کسل کننده نیستند. اما چه رنگی برای شیشه های پنجره مناسب تر است؟

باید توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب رنگ ها ، هیچ درست و غلطی وجود ندارد و ممکن است انتخاب شما بر اساس اولویت ، سلیقه و بودجه فردی تغییر کند. شیشه های شفاف و بدون رنگ ، مناسب خانه هایی هستند که نور خورشید در آنها کمتر است و برای واحدهای طبقه پایین که تاریک تر هستند ، انتخاب خوبی است.

یک شیشه سبز رنگ می تواند به زیبایی در قاب پنجره های سفید رنگ به کار رود و ظاهری تمیز و سبز ایجاد کند. یک شیشه آبی رنگ با نصب روی قاب پنجره سفید ، کمی بهتر از شما در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت می کند.

 
یک شیشه قهوه ای ، با اینکه از شما در مقابل اشعه های مضر ماورا بنفش محافظت می کند ، اما باعث تاریک شدن فضای داخلی می شود. این نوع شیشه برای پنهان کردن گرد و غبار مناسب است. شیشه هایی به رنگ آلومینیومی سفید ، ظاهری شاداب و بکر به خانه می دهد و محبوب ترین انتخاب در میان صاحب خانه ها است.

البته این رنگ قادر نیست گرد و غبار و خراش را پنهان کند. شیشه های نقره ای ارزان تر هستند. این رنگ می تواند خراش های کوچکی را که ممکن است در طول زمان اتفاق بیفتد ، پنهان کند.

در هر صورت ، قبل از اینکه قرارداد خود را با پیمانکار پنجره خود ببندید ، در مورد رنگی که مد نظر شماست به خوبی فکر کنید و یک تصمیم آگاهانه بگیرید. زیرا شما یک بار انتخاب می کنید. اما این رنگ به مدت طولانی با شما خواهد بود.

شیشه های رنگی | شرکت تهران دیزاین سنتر

  • شیشه های مشجر یا طرح دار

شیشه های طرح دار را شیشه فیگور ، شیشه مبهم و شیشه تزیینی هم می نامند. انواع شیشه طرح دار در ضخامت های ۱.۸ تا ۳.۸ اینچ موجود است. شیشه های مشجر با عبور از غلتک هایی که روی آن ها نقش دارد ، ساخته می شوند و الگو به یک یا دو طرف شیشه منتقل می شود.

هر تولید کننده شیشه طرح دار ، الگوهای منحصر به فردی دارد. از شیشه های طرح دار ، می توان برای دکوراسیون یا حفظ حریم خصوصی استفاده کرد. رنگ شیشه به طور معمول سفیدتر از شیشه شفاف است و بسته به کاربرد آن ، می توان آن را لمینت کرد تا برای شیشه های ایمنی نیز استفاده شود.

شیشه های مشجر یا طرح دار | شرکت تهران دیزاین سنتر

کلام آخر

از میان انواع مصالح ساختمانی ، هیچ چیز بهتر از شیشه به کار نمی آید. هنگامی که خورشید به سطح آن برخورد می کند ، می درخشد و رنگ آسمان را تغییر می دهد. در عین حال می تواند فضای داخلی ساختمان را با تابش خورشید نورانی و گرم کند. انواع شیشه در طیف وسیعی از محصولات ارائه شده اند که شما می توانید از هر کدام از آن ها ، مطابق با نیاز معماری خود در رنگ ها ، سبک ها ، اندازه ها و ضخامت های مختلف استفاده کنید.

 

 

منبع:تهران دیزاین سنتر

درباره نویسنده