پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

انواع سبک های معماری داخلی

آشنایی با انواع سبک های طراحی داخلی و دکوراسیون منزل و معرفی جزیئات و المان های هر سبک راهنمای خوبی برای انتخاب درست سبک دکوراسیون هر فضای بسته ای متناسب با بودجه خواهد بود.

شناخت انواع سبک های معماری داخلی، مستلزم مطالعه و تحقیق بسیار در این مورد است. امروزه نحوه چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی منزل، به امری مهم و ضروری برای هر خانواده تبدیل شده است. در حالیکه در گذشته افراد اطلاعات بسیار کمی در این مورد داشتند و در چیدمان دکوراسیون منزل خود، کاملا به صورت سلیقه ای عمل می کردند. هم اکنون با آشکار شدن اهمیت فنگ شویی در روحیه ساکنین یک خانه، افراد در پی آن هستند تا با طراحی دکوراسیون منزل خود به شکل کارآمد، از زندگی در چنین محیطی احساس لذت و آرامش کنند. اگر مایلید تا راجع به انواع سبک های معماری داخلی و اهمیت آن در امر طراحی بیشتر بدانید، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

معرفی سبک های دکوراسیون داخلی منازل

درک اهمیت و شیوه طراحی هر سبک، یک مرحله قبل از شناخت سبک های معماری داخلی قرار دارد. معمولا طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه زمانی آغاز می شود که شما ساخت عمارت اصلی را تمام کرده اید و حالا در پی طراحی دیوارها با نقاشی یا کاغذ دیواری، کف سازی منزل، شیوه های نورپردازی، انتخاب نوع کابینت ها و نحوه چیدمان مبلمان و سایر وسایل هستید. اجرای هر یک از موارد گفته شده بسته به سبک انتخابی تان، اصول و قواعد خاصی دارد که در ادامه مطلب به آن ها می پردازیم .

۱. طراحی داخلی به سبک کلاسیک

در طراحی به سبک کلاسیک، همه چیز جلوه ای تفاخر و اصالت دارد. طراحی داخلی به سبک کلاسیک متشکل از دیوارهای گچبری شده با نقوش حکاکی شده بر روی آن ها، رنگ های بژ، طلایی، کرم و مونوکروم، دکوراتیوهای آنتیک و قدیمی، مبلمان استیل و منبت کاری شده، پرده های سنگین و والان دار، لوسترهای پرنور و مجلل، فرش های دستباف و اصیل ایرانی و سقف های پر نقش و نگار است. دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک، بر پایه سه اصل تقارن، توازن و تعادل استوار است. بنابراین مجری و طراح چنین پروژه هایی، باید تجربه بالایی در این زمینه داشته و نظم و دقت فراوانی در انجام کار خود داشته باشند. اگر طراحی کلاسیک به دست افرادی متخصص و باتجربه انجام شود، نتیجه کار همانند یک اثر هنری، زیبا و خاص جلوه می کند. قابل توجه است که اجرای سبک کلاسیک، تنها در فضاهایی با متراژ بالا امکان پذیر است.

۲. طراحی داخلی به سبک مدرن

در ساید مقابل طراحی به سبک کلاسیک، طراحی داخلی به سبک مدرن وجود دارد. سبکی که با سادگی رفاقتی دیرینه دارد و از شلوغی و چزییات بسیار دوری می نماید. در طراحی داخلی به سبک کلاسیک، رنگ های خنثی جایگاه ویژه ای دارند و از مبلمان راحتی، پرده های ساده، فرش های وینتیج و نورپردازی سقفی در کنار لوسترهای فانتزی برای چیدمان فضا استفاده می شود. همچنین استفاده از المان های دکوراتیو محدودیت خاصی دارد و رنگ غالب برای نقاشی دیوارها، سفید یا طیف رنگ های پاستلی است. اشکال و احجام هندسی در طراحی این سبک جایگاه ویژه ای دارند و رعایت تناسب میان حجم اجزای مختلف با متراژ محیط، یک اصل همیشگی است. به طور کلی طراحی داخلی به سبک مدرن، برای منازلی با متراژ کم، بهترین گزینه است.

۳. طراحی داخلی به سبک تلفیقی

اگر به هر دو سبک کلاسیک و مدرن به یک اندازه علاقمندید و مایل به اجرای هر دوی آن ها هستید، باید طراحی داخلی منزل خود را به سبک تلفیقی اجرا نمایید. در طراحی داخلی تلفیقی، ترکیبی از ویژگی های هر دو سبک را می بینیم که به طور هنرمندانه ای در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. انجام چنین پروژه ای تنها از دست یک طراح ماهر و کاربلد ساخته است که به ویژگی های هر دو سبک تسلط کامل دارد و می تواند به طرز هنرمندانه ای این خصوصیات را با یکدیگر ترکیب نماید.

۴. طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک

نئوکلاسیک، جلوه ای ساده تر و با جزئیات کمتر از سبک کلاسیک است. گچبری ها شمایل ساده تری دارند و از عناصر دکوراتیو به شکل محدودتری استفاده شده است. مبلمان متناسب با این سبک، طراحی ساده تری دارند و از منبت کاری های ریز و پرجزییات خبری نیست. پرده ها طراحی ساده تری دارند و از فرش های سنتی با نقشه ذهنی بافت مثل فرش های ترکمن و افغان بافت در این دکوراسیون استفاده می شود. نورپردازی نیز با استفاده از لوسترهای شیک و سبک انجام می شود و نور راهروها یا راه پله ها، به صورت سقفی است.

۵. طراحی داخلی به سبک مینیمال

مینیمالیسم، نه تنها به طراحی خانه ها، بلکه راه خود را به بوم نقاشی نقاشان و استایل لباس پوشیدن افراد نیز باز کرده است. سادگی در طراحی مینیمال، به حد کمال خود می رسد و تمامی لوازم اضافی موجود در فضاها، حذف می شود. رنگ غالب در این نوع طراحی سفید، طوسی و سیاه است که اغلب رنگ دیوارها سفید بوده و باقی وسایل به رنگ طوسی یا سیاه هستند. به محض ظهور این سبک، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد و پروژه های طراحی داخلی بسیاری با این سبک کلید خورد.

درباره نویسنده