س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

انتشار کتابی برای درک معماری روستا

مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین گفت: یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابعادی که در طراحی محیط روستایی باید بـه آن دقت شـود؛ فرایند احسـاس، ادراک و شناخت محیطی است که تجربه مکان را برای انسان هموار می‌سازد و کتاب «ادراک معماری روستا» توسط توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین در راستای شناخت معماری روستا منتشر شده است.

علی دل‌زنده با اشاره به موضوع این کتاب تصریح کرد: محیط پدیده‌ای است که انسان را همه‌جانبه دربرگرفته و تأثیرات بسیاری بر همه جنبه‌های حیات او می‌گذارد. ازاین‌رو انسان همیشه تعاملی تنگاتنگ با طبیعت و محیط پیرامونش داشته و خود نیز نقش مؤثری در شکل‌دهی به آن ایفا کرده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابعادی که در طراحی محیط روستایی باید بـه آن دقت شـود؛ فرایند احسـاس، ادراک و شناخت محیطی است که تجربه مکان را برای انسان هموار می‌سازد. برای ساختن محیط‌های سازگار و متناسـب بـا نیازهای ادراکی رفتاری روستاییان، باید از رابطه بین انسان و محیط، شناخت صحیح و دقیق به دست آورد؛ به‌عبارت‌دیگر، در طراحی محیطی، شناخت رابطه میان عناصـر و شـکل استفاده‌کننده از محیط دارای اهمیت خاصی اسـت.

مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: محیط و تأثیر آن بر سطوح مختلف رفتاری، احساسی و ادراکی درعین‌حال رشد صنعت، روستا، شهرها و پیدایش نیازهای جدید، او را مجبور به دخالت و بهره‌برداری بی‌رویه از طبیعت کرده است. با رشد این روند، اثرات منفی جسمی و روانی آن به‌تدریج بر بشر آشکار شد و رشته‌هایی مانند روانشناسی محیط، جامعه‌شناسی، رفتارشناسی فردی و گروهی، در بعد روانی و گروه‌های حفاظت از محیط‌زیست، در بعد سیاسی به وجود آمدند تا به بررسی و حل این معضلات بپردازند که در این کتاب مفصل به آن پرداخته می‌شود.

وی یادآور شد: کتاب «ادراک معماری روستا»، تألیف دکتر جمال‌الدین مهدی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، دکتر علی شرقی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و مهندس فائزه اسدپور دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در ۲۴۲ صفحه و قطع خشتی به بهای ۱۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است.

ایسنا

درباره نویسنده