ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

امامزاده سام و هام شهر سامن مرمت می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر گفت: اثر تاریخی امامزاده سام و هام تنها اثر هنری، معماری، معنوی و مذهبی شهرستان با ۸۱۰ میلیون ریال اعتبار مرمت می شود.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه اثر تاریخی امامزاده سام و هام در شهر سامن واقع شده و یک اثر مذهبی، معنوی و معماری است، اظهار کرد: این امامزاده به لحاظ داشتن دو ضریح چوبی منبت یک اثر هنری است که قدیمی‌ترین منبت موجود و نشانه قدمت هنر منبت شهرستان است.

جلیلی ادامه داد: مرمت امامزاده شامل آوار برداری و پاکسازی گنبد، بام سازی اصولی گنبد بنا به صورت سنتی شامل برچیدن لایه‌های فرسوده بام، اجرای مجدد گنبد با آجر ۲۰ در۲۰، دوغاب ریزی روی پالانه گنبد، اجرای اندود ماسه و سیمان، شیب بندی، عایق کاری، اندود و بند کشی فضای داخلی گنبد و … است.

وی با اشاره به اینکه بنا با اعتباری به مبلغ ۸۱۰ میلیون ریال مرمت خواهد شد، گفت: این بنا در شهر سامن و در کنار گورستان واقع و از دو گنبد جداگانه به ارتفاع تقریبی هفت متر تشکیل شده است.

جلیلی اضافه کرد: این دو گنبد از قاعده‌ای مربع شروع و به طرف بالا با انحنای خاصی به طرف داخل، شکل مخروطی می‌یابند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه این دو گنبد بر مزار دو پیامبرزاده، حضرت سام و هام از فرزندان حضرت نوح (ع) ساخته شده است، تصریح کرد: این اثر در ۱۸ اسفند ماه ۱۳۸۷، به شماره ۲۵۱۱۴ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

وی به ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، مذهبی، طبیعی، کشاورزی و سوغات بسیار خوب بخش سامن اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به راه اندازی فاز اول مجموعه دستکند سامن لازم است بزودی پلان و چرخه گردشگری شهر سامن با هدف ماندگاری حضور گردشگران تکمیل شود.

ایسنا

درباره نویسنده