ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

«الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران» بررسی شد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: هفتادوهفتمین نشست راهبردی شهرسازی و معماری، به‌منظور ظرفیت‌سنجی و ظرفیت‌سازی، سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری جهت بهره‌گیری از تجربیات موفق پروژه «الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران» امروز به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار شد.

وحید مهدویان ظهار کرد: در دو دهه اخیر، موضوع معماری پایدار و ساختمان‌های سبز به یکی از چالش‌های اصلی کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این باور در سطح جهانی ایجاد شده است که دیگر نمی‌توان با روال قبلی ساخت و زیست و اگر تحول اساسی رخ ندهد، آینده بشر به‌صورت جدی در معرض خطر خواهد بود، تصریح کرد: معماری پایدار، پدیده‌ای است که اکنون در بیشتر کشورهای جهان و توسط بسیاری از معماران، با دیدگاه‌های متفاوت به آن توجه می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: معماری در حرکت جهانی به سوی توسعه پایدار، یکی از عوامل اصلی و راهبردی آن خواهد بود، چرا که ساختمان‌ها اصلی‌ترین، وسیع‌ترین و ماندگارترین تغییراتی است که انسان روی کره زمین به‌وجود آورده است و از آنجا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان بر زیست‌بوم جهان تأثیر مستقیم خواهد داشت، وظیفه‌ای حساس در این خصوص بر عهده مسئولان و طراحان است.

وی ادامه داد: در صورتی که محرک‌ها و مشوق‌های اقتصادی وجود نداشته باشد، امکان تغییر نگرش در طراحی و اجرای ساختمان‌ها وجود نخواهد داشت و باید به این موضوع در تهیه برنامه‌های مرتبط با ساختمان پایدار، جهت تحقق‌پذیری اهداف توجه کرد.

مهدویان اضافه کرد: مدیریت شهری اصفهان اقدامات مختلفی برای تبدیل شدن کلان‌شهر اصفهان به یک شهر پایدار انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به استفاده از انرژی‌های پاک، مباحث مربوط به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، دریافت مصوبه کمیسیون ماده (۵) در خصوص دستورالعمل نصب آبگرمکن خورشیدی در کاربری عمومی، تجاری و مسکونی ساختمان‌های گروه «ج» و «د» و توصیه به گروه‌های «الف» و «ب» برای نصب آبگرمکن خورشیدی اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به بحران کم‌آبی در اصفهان تهیه سند بازچرخانی آب خاکستری با همکاری شهرداری اصفهان، سازمان نظام مهندسی استان و شرکت آب و فاضلاب برای شهر اصفهان تدوین شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه بازچرخانی آب خاکستری با هدف بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب برای متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی گروه «ج» به صورت اختیاری و گروه «د» به صورت الزامی در شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شده است، تصریح کرد: در راستای استفاده از انتقال تجربیات جهانی در خصوص شهرهای پایدار جهانی، تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد جهانی انرژی و شهرداری اصفهان منعقد شده است که با توجه به این موضوع شهر اصفهان به شبکه شهرهای پایدار جهان ملحق شد.

وی با بیان اینکه به‌تازگی شهرداری اصفهان با همکاری شورای اسلامی شهر اصفهان در حال تدوین لایحه حمایت از احداث ساختمان‌های سازگار با محیط زیست است، اضافه کرد: در همین راستا معاونت شهرسازی و معماری در ادامه سلسله نشست‌های راهبردی شهرسازی و معماری، هفتادوهفتمین نشست امروز _چهارشنبه دوازدهم مردادماه_ به‌منظور ظرفیت‌سنجی و ظرفیت‌سازی، سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری جهت بهره‌گیری از تجربیات موفق پروژه «الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران» با حضور و ارائه بهروز محمدکاری، رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

ایمنا

درباره نویسنده