پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

الگوبرداری از قوانین طبیعت در معماری خانه های ویلایی

امروزه تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد حضور در طبیعت استرس را برطرف می کند. همچنین طبیعت به شما کمک می کند تمرکز کنید و کارهای دیگری را برای ذهن و بدن انجام می دهید که دارای اثرات مثبت طولانی مدت هستند. آوردن طبیعت در خانه، یک قسمت اساسی در این سبک طراحی داخلی براساس المان های طبیعی است.

 

 

چرا از قوانین طبیعت در معماری استفاده کنیم؟

تسکین دهنده فشار روانی

اجازه دادن به خود، برای احاطه شدن توسط عناصر طبیعی باعث آرامش شما می شود و همچنین متوجه خواهید شد که شما بخشی از چیزهای خیلی بزرگتر از طبیعت هستید.

مطالعات نشان داده است که قدم زدن در طبیعت به خلاقیت شما بسیار کمک می کند. وقتی استراحت می کنید و استرس را رها می کنید، ذهن شما می تواند به طور طبیعی نقاط کور ذهن تان را به هم متصل کند و نتایج متفاوتی را به دست آورد که در هنگام مشغله یا استرس، قادر به حس کردن آنها نیستید.

بنابراین تا آنجا که ممکن است شما باید هدف اصلی خود را ایجاد این نوع محیط آرام بخش در داخل خانه قرار دهید. محو شدن طبیعت در خانه و حتی بیرون از آن، می تواند باعث ایجاد یک مکان آرامش بخش برای شما باشد. چنین خانه ای نیز می تواند معجزه هایی برای ذهن، بدن و روح شما به همراه داشته باشد.

طراحی باغ ویلا از جمله پروژه هایی است که ذوق و هنرمندی یک معمار را نشان خواهد داد. چرا که در طراحی و ساخت ویلاها نسبت به طراحی پلان های شهری معمار آزادتر است و می تواند در کنار علایق مشتری از هنر و خلاقیت خود بهره بگیرد و طرحی بسیار زیبا بیافریند.

چگونه از قوانین طبیعت در معماری استفاده کنیم؟

۱.مواد و مصالح اولیه و وسایل دست ساز

مواد اولیه و وسایل دست ساز برای ورود طبیعت به طراحی ویلا شما گزینه مناسب دیگری است که می توانید مد نظر قرار دهید. استفاده از مواد و مصالحی که در منطقه محل ویلای شما اغلب مورد استفاده قرار می گیرند، می تواند به خوبی شما را با طبیعت همگام کند. به طور مثال ساخت یک ویلا چوبی در مناطق شمال کشور، گزینه ای ایده آل برای بهره مندی از طبیعت پیرامون است. ویلای چوبی به خوبی با مناطق سرسبز و پر از درخت شمال کشور هماهنگ بوده و همچنین می تواند شما را از ویژگی های چوب در مناطق پر باران شمال کشور بهره مند سازد.

همچنین اگر قصد استفاده از چوب را به عنوان مصالح اولیه برای ویلای خود نمی پسندید، برای طراحی و ساخت ویلا همگام با طبیعت می توانید از کفپوش های چوبی نظیر پارکت و لمینت استفاده کنید. همچنین ساخت یک ورودی در باغ به کمک سنگریزه نیز می تواند ایده خوبی باشد. استفاده از سنگ های طبیعی برای چیدمان باغ و یا حتی به عنوان کفپوش و دیوارپوش نیز ایده های دیگری برای استفاده حداکثری از طبیعت هستند.

علاوه بر این، استفاده از یک مبلمان چوبی در بخش های مختلف ساختمان و یا استفاده از یک کنده درخت به عنوان میز نیز از دیگر فاکتورهایی هستند که می توانید در هنگام طراحی ویلا براساس طبیعت مد نظر قرار دهید.

مسلما شما نمی خواهید خانه را بهم ریخته و شلوغ کنید اما داشتن چند وسیله دست ساز به شما امکان می دهد از ارتباط بین انسان و طبیعت استفاده کنید. صنایع دستی یا کارهای هنری طبیعی به شما امکان می دهند زیبایی طبیعت خام را با خلاقیت ترکیب کنید و فضایی بکر برای خانه خود ایجاد کنید.

 

 

۲.دکور زنده ایجاد کنید

استفاده از معماری الهام گرفته از طبیعت توسط شما می تواند با طراحی یک دکور زنده در ویلای شما انجام شود. حتما بخشی از ویلا را به طراحی یک دکور طبیعی اختصاص دهید. برای این منظور می توانید یک پاسیو پر از گل و گیاه و یا حتی یک دیوار سبز داخلی طراحی کنید. ساخت دیوار سبز یا دیوار زنده یکی از گزینه های بسیار عالی برای همگام شدن با طبیعت است که در خانه های ویلایی شهری و خانه های ویلایی روستایی مناسب می باشد.

 

۳.همگام با فصول باقی بمانید

یک بخش مهم در طراحی ویلا الهام گرفته از طبیعت این است که شما متوجه می شوید طبیعت ساکن نیست. برای اینکه واقعاً از فصول سال استفاده کنید و با دنیای خارج ارتباط برقرار کنید، باید یک عنصر طراحی در خانه ایجاد کنید که شرایط فعلی خارج را به شما منعکس کند.

هر فصلی از سال با داشتن ویژگی های خاص خود، زیبایی های خود را دارد و این چیزی است که شما باید در تلاش برای هماهنگی با آن باشید. در کشورهایی مثل کشور ایران که به خوبی از چهار فصل برخوردار هستند، بایستی بتوانید با نوع معماری ویژه، فصل جاری را به خانه خود بیاورید.

۴.روشنایی های همگام با طبیعت

به دنبال روشنایی هایی باشید که از مواد طبیعی تهیه شده اند. این موارد می تواند از چراغ های آویز بافته شده یا لامپ های ساخته شده با الوار چوب و یا حتی آباژورهای مقوایی باشند.

 

 

۵.کاغذ دیواری طبیعی

اگر قصد دارید تا طراحی ویلا را براساس طبیعت انجام دهید، استفاده از کاغذ دیواری هایی با طرح های طبیعت می تواند در همگام سازی شما با طبیعت پیرامون نقش به سزایی داشته باشد. می توانید از کاغذ دیواری هایی استفاده کنید که طرح برگ، گل، درخت، سبزه، چمن و … هستند. همچنین می توانید از پوسترهای دیواری با طرح های مناظر طبیعت برای دیوارهای بزرگ ویلای خود استفاده کنید. این موضوع به خصوص برای خانه های ویلایی شهری اهمیت دارد.

اگر استفاده از کاغذ دیواری های طرح دار را نمی پسندید نیز می توانید از کاغذ دیواری های ساده با رنگ های نزدیک به طبیعت استفاده کنید.

رجانیوز

 

درباره نویسنده