الفت دیرینه معماری و خوشنویسی | خط خوش میرزا حسن زرینقلم بر سردر خانههای تهران
بارزترین نشانه کتیبههای سردر خانههای تهران خط خوشی بود که چشم هر بینندهای را خیره میکرد. کتیبهها که اغلب با اسماء الهی و آیات قرآنی مزین بودند با خط خوش نگاشته میشدند.
عسگری خط و خوشنویسی را از اجزای جدانشدنی معماری در پایتخت معرفی میکند و میگوید: «یکی از جذابترین و متنوعترین تزئینات در معماری سنتی ما کتیبههای سردر ورودی خانههاست که به شیوههای مختلف در تزیین سردر منازل بهکار رفته است. بیشتر خانههای بهجامانده از دوره قاجار تا امروز در تهران، مزین به کتیبههای سردر ورودی است. این کتیبهها علاوه بر ایفای نقشی اساسی در زیباسازی خانهها و محیط شهری، بیانگر باورها و اعتقادات عمیق مذهبی است ازاینرو سعی براین بود که به بهترین شکل ممکن چشمنوازی کند در نتیجه خط و خوشنویسی کمک شایانی به زیبایی کتیبههای نصبشده بر سردرهای خانهها داشت، خطهای پیچیده و تلطیفشده که هم زیبا و هم معنادار بودند. البته ناگفته نماند که استادان خطاط به نامی همچون استاد مهدی تهرانی ملکالکتاب سلطانی و استاد محمدحسین شیرازی از بزرگان خوشنویسی دوره قاجار هم به کار کتیبهنویسی مشغول بودند ولی بیشتر آثار آنها بر سردر مساجد و اماکن مذهبی دیده میشود.»
درباره نویسنده
نویسنده