چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه در قلب تهران

 از تهران، شاید نام باغ موزه نگارستان را خیلی شنیده باشید یا از آن بارها  بازدیده کرده باشید.

باغ نگارستان نمونه‌ای بارز از باغ موزه هنر ایرانی به‌شمار می‌رود. این باغ با زیبایی منحصربه‌فرد و حال‌وهوای عجیب باعث می‌شود بازدیدکنندگان این بنای تاریخی بارهاو‌بارها مشتاق بازدید از آن باشند.

این باغ به لطف معماری و جاذبه‌هایش یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران برای گردشگران محسوب می‌شود. بناهای تاریخی، تالارهای باشکوه، باغ با فضای سرسبز و درختان کهن سربه‌فلک‌کشیده، کتابخانه، معماری باغ و دیدنی‌ها و آثار ارزشمند دیگری که در آن قرار دارد، همگی اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه را به یکی از تفرجگاه‌ها و جاهای گردشگری پایتخت تبدیل کرده‌ است.

باغ موزه نگارستان در سال ۱۲۲۲ق با هدف استفاده به‌عنوان اقامتگاه تابستانی به دستور فتحعلی شاه قاجار احداث شد. جالب است بدانید در زمان ساخت، باغ نگارستان خارج از محدوده شهر تهران قرار داشت و به لطف داشتن آب‌وهوای مطبوع، فتحعلی شاه قاجار تابستان‌ها را در این مکان سپری می‌کرد!

علت نام‌گذاری باغ موزه با عنوان نگارستان به‌دلیل وجود تعداد زیادی از تابلوهای نقاشی پرتره در یکی از اتاق‌های عمارت آن است. ازجمله آثار هنری موجود در این موزه می‌توان به آثار نقاشی میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله خان اشاره کرد.

سبک معماری باغ موزه نگارستان کلاه ‌فرنگی است. دو بنای تاریخی فوق‌العاده بی‌نظیر به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان در باغ نگارستان قرار دارد.علاوه بر این‌ها، دو طرف ساختمان مرکزی باغ نگارستان دو تالار بزرگ و چند اتاق قدیمی وجود دارد که در بعضی از آن‌ها تعداد کمی ظروف قدیمی وجود دارد.

البته حتی درصورتی‌که هیچ وسیله‌ای تاریخی و دیدنی دیگری در این اتاق‌ها وجود نداشته باشد، خود اتاق‌ها، معماری، پنجره‌ها و… آن‌ها به اندازه کافی دیدنی‌اند. در مجموع این باغ ۶۰۰ متر زیر بنا و ۶۴ اتاق، ۴ تالار، یک کتابخانه با ۴ سالن دارد. تالارهای بنای باغ نگارستان مملو از تزیینات شگفت‌انگیز آینه‌کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های تاریخی ارزشمند می باشد.

در کل می‌توان گفت از زمان احداث باغ تا امروز، این مجموعه کاربری‌های مختلفی ازجمله اقامتگاه تابستانی برای محمد شاه قاجار، مقری برای وقایع تاریخی مهم، مدرسه، وزارتخانه، دارالمعلمین، مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، مؤسسه جغرافیا، دانشکده و… داشته و دستخوش تغییرات زیادی شده است.

بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۷۰ش نیز دانشکده علوم اجتماعی در این محل دایر بود. بعد از  انتقال دانشکده به محل دیگر، باغ موزه نگارستان مدت دو سال متروکه باقی ماند. متاسفانه در سال ۱۳۷۱ قصد تخریب این اثر تاریخی را داشتند که با اعتراض  و تلاش روح‌الامینی از این کار جلوگیری شد.

باغ موزه نگارستان در سال ۱۳۹۲ تحت مرمت و بازسازی قرار گرفت. از آن زمان به‌بعد، مدیریت این باغ به دانشگاه تهران واگذار شد.در حال حاضر این باغ به‌عنوان یکی از موزه‌های دانشگاه کشور شناخته می‌شود.

باغ موزه نگارستان با عنوان تاریخ علم نیز شناخته می‌شود. این جاذبه گردشگری همچنین در فهرست میراث ملی ارزشمند ایران به ثبت رسیده است.

 در خصوص این جاذبه دیدنی اطلاعات بیشتری بارگذاری حواهد شد .

شبستان

 

درباره نویسنده