د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

افتتاح ۸۰۰ واحد مسکن هفته دولت در لرستان

 

لرستان سرپرست راه و شهرسازی لرستان گفت: برنامه‌ریزی‌شده ۸۰۰ واحد آن به شرط تامین اعتبار ظرف یکی دو ماه آینده و در هفته دولت مورد افتتاح قرار بگیرد و تحویل متقاضیان شود.

بهزاد شاکرمی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان با بیان اینکه برای تامین مسکن اقشار فاقد مسکن در قالب طرح نهضت ملی چندین ماموریت در راستای تامین زمین و مسکن بر عهده راه و شهرسازی استان است، افزود: در حوزه مسکن وظیفه تامین زمین و تسهیلات مسکن را بر عهده داریم و در این راستا واحدی تحت عنوان معماری و شهرسازی در این اداره کل فعالیت دارد که وظیفه اصلی آن تهیه طرح‌های توسعه و جامعه شهری و جلوگیری از توسعه نامتوازن و بی‌رویه شهرها نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه شهری است.

وی افزود: تامین اراضی مسکونی، اجرای پروژه نهضت و ملی الحاق اراضی به محدوده شهرها از وظایف این اداره کل است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضای مسکن سبب ایجاد توازن در قیمت آن و جلوگیری از گرانی اجاره بها می‌شود، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم توازن را ایجاد کنیم باید تولید مسکن افزایش پیدا کند.

شاکرمی اضافه کرد: در بحث تولید مسکن دولت تعهد کرده که سالانه یک میلیون واحد تولید کند البته تولید مسکن تنها در حوزه دولتی نیست بلکه راه‌های متفاوتی برای تولید آن وجود دارد تا منجر به متوازن کردن عرضه و تقاضا و در نهایت تنظیم بازار مسکن شود.

وی با بیان اینکه چهار راه اصلی تولید مسکن که در طرح ملی نهضت مسکن مورد توجه است که یکی از آنها برنامه تولید مسکن شهری در قالب آپارتمان‌های دولتی، مسکن مهر و اقدام ملی مطرح است، بیان کرد: از دیگر راه‌های تولید مسکن، ایجاد و افزایش مسکن روستایی به منظور جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرها، تولید مسکن توسط خود مردم در قالب طرح “خود مالک” و تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری است که دو مورد آخر سهل الوصول‌ترین مدل هستند؛ در طرح خود مالک نیاز به تامین زمین نیست و در طرح بازآفرینی محلات علاوه بر اینکه تامین زمین الزامی ندارد به بازآفرینی محلات فرسوده استان کمک می کند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به این سوال که در خصوص تامین مسکن در استان چه کارهایی انجام شده است، گفت: در تامین زمین استان‌های زاگرس نشین به دلیل موقعیت توپوگرافی با کمبود تامین زمین مواجه است و لرستان نیز از این نقیصه مستثنا نیست.

شاکرمی اضافه کرد: از مجموع چهار میلیون مسکن که باید در کشور تولید شود سهم لرستان ۱۱۶ هزار و ۲۹۰ واحد است که در قالب چهار طرح مذکور موظف هستیم این تعداد واحد را ظرف مدت چهار سال تولید کنیم.

وی گفت: در تولید مسکن شهری جامعه هدف اقشار و دهک‌های پایین است و در این راستا سهم لرستان ۴۹ هزار و ۶۶۳ واحد است که برای تولید آنها به ۱۲۰۰ هکتار زمین نیاز بوده و تاکنون زمین‌های فاقد معارض که تامین شده ۲۳۰ هکتار است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ هکتار زیر بار پروژه مسکن در استان رفته و بناست ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد در آن احداث شود.

شاکرمی با بیان اینکه در تولید مسکن روستایی نیز  ۲۸ هزار واحد در حوزه خود مالک، ۲۲ هزار و ۷۳ واحد و در حوزه بازآفرینی شهری و در بافت فرسوده  ۱۶ هزار و ۵۵۴ واحد باید تولید شود، افزود: در حوزه‌های مسکن روستایی، خود مالک شهری و بازآفرینی اصولاً نیاز به تامین زمین وجود ندارد و بار اصلی تامین زمین در مسکن شهری است.

وی با بیان اینکه اولویت وزارت راه و شهرسازی، تامین و تولید مسکن به صورت ویلایی است که در لرستان به دلیل کمبود زمین این مهم محقق نخواهد شد، تصریح کرد: در ۲۳۰ هکتار زمین تامین شده، کار ساخت ۴۷۸۱ واحد واحد مسکونی آغاز و برنامه‌ریزی‌شده ۸۰۰ واحد آن به شرط تامین اعتبار ظرف یکی دو ماه آینده و در هفته دولت مورد افتتاح قرار بگیرد و تحویل متقاضیان شود.

ایرنا

درباره نویسنده