ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

اعلام نتایج مسابقه طراحی بقعه علامه حسن زاده آملی

دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران از اعلام نتایج مسابقه طراحی بقعه علامه حسن زاده آملی خبر داد.

مهدی خاکزند گفت: بررسی نهایی مسابقه طراحی بقعه علامه حسن زاده آملی دراین دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران انجام شده است، گفت: این آثار در دو مرحله بررسی و در نهایت، نتایج اصلی اعلام شد.

او می‌گوید: در فرایند برگزاری مسابقات، ۵۰ کد به افراد متقاضی شرکت داده شد و از میان این آثار، ۱۳ اثر مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته خاکزند از میان ۱۳ اثر انتخاب شده در مرحله دوم، ۴ اثر به مرحله نهایی راه یافتند که براساس آن، کد‌های ۱۲ و ۱۶ و ۲۰ با بررسی هیات داوران و دارا بودن شاخص‌های سادگی، فاخر بودن، بررسی بستر زمین، ارتباط موثر نما با پروژه محوله و درک درست از فضا‌ها و ورودی‌ها برگزیده شده و این سه اثر به عنوان رتبه سوم معرفی شدند.

او می‌گوید:همچنین در کنار این آثار، کد ۲۴ با کیفیت طراحی پلان‌های طراحی شده شایسته تقدیر شناخته شد.

براساس این گزارش، کد ۲۴ متعلق به اسماعیل مقدسی از تهران، کد ۱۲ ایمان محمدی به نمایندگی از گروه ایده تا ساخت طراحان شمال از قائم شهر، کد ۲۰ محمد حسین سامان از تهران و کد ۱۶ امیرالله دانه از تهران اعلام شده است.

عبدالحمید نقره کار دانشیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: ۵۰ طرح ارائه شده خود آثاری ارزشمند در این حیطه محسوب می‌شوند که از طرح‌های فرهنگی و ماندگار به شمار می‌روند.

او می‌گوید: علیرغم تمامی تلاش‌های شرکت کنندگان و معرفی آثار برگزیده هیچ کدام از طرح‌ها قابلیت اجرا ندارد، ولی قابل تقدیر است.

به گفته نقره کار به دلیل ارزش‌های معنوی این مزار و شرایط خاص منطقه شمال ایران و اینکه ممکن است تغییراتی به دلیل این جایگاه در منطقه ایجاد شود توصیه شده است، هدایت منابع و طرح‌های آینده روستا با توجه به پهنه جغرافیایی که تحت تاثیر آن است کارشناسی شود و قطب و شاخصه این مجموعه مورد طراحی قرار گیرد.

حسینی فرماندار ویژه شهرستان آمل در جلسه داوری مسابقه طراحی بقعه و یادمان علامه حسن زاده آملی، گفت: مقرر شده بود، طراحی بیت الرحمه، بقعه علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) با رویکرد و مفاهیم معماری ایرانی اسلامی، عرفانی، بر اساس و شرایط مقررات ملی ساختمان، مرکز تحقیقات مسکن و آیین نامه جامع مسابقات معماری و شهر سازی وزارت راه و شهر سازی برگزار شود.

او می‌گوید: ساده زیستی حضرت علامه ایجاد می‌کند بهسازی فضای عمومی زیارت ایشان و تسهیل حضور زائران با همین منش و شیوه ادامه یابد.

مسابقه طراحی بقعه حضرت علامه حسن زاده آملی برگزیده اول و دوم نداشت.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده