د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

اعطای جایزه سال معماری ایران به بهترین پروژه‌های معماری

زهادی دبیر جایزه گفت: قرار است شانزدهمین دوره این جایزه در محور‌های معماری، معماری منظر، معماری داخلی، حفاظت و احیا شهر و محله برگزار شود.

جایزه سال معماری ایران با رویکردی متفاوت در شانزدهمین دوره به برترین طرح‌ها داده خواهد شد.

نشست شانزدهمین سال جایزه معماری ایران با حضور هیأت داوری پیش از ظهر امروز در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.

در این برنامه، احمد زهادی دبیر این جایزه گفت: قرار است شانزدهمین دوره این جایزه در محورهای معماری، معماری منظر، معماری داخلی، حفاظت و احیا شهر و محله برگزار شود.

وی گفت: سال‌ها روی جایزه معماری کار کردیم همیشه توجه پروژه‌ها فقط به فضا بود و باید به معماری داخلی توجه می‌شد بعد از چند سال فقط به معماری پروژه معطوف شد اما گفتیم آن را تغییر داده نامش را معماری ایران گذاشتیم. اما امسال اینها را تفکیک کردیم و گفتیم پروژه معماری داخلی، شهر و منظر و حفاظت و مرمت و احیا را داشته باشیم و از ابتدا پروژه‌ها هر کدام در جای خود بررسی شود.

وی گفت: جوایزی که در حوزه معماری برگزار می‌شود اعتبارشان را از برگزار کنندگان و داوران می‌گیرند. امسال پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند در فضای پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار می‌گیرد و آموزش در سطح بزرگ‌تری انجام خواهد شد. مهم است که بدانیم یک پروژه چه پرسشی مطرح کرده است.

وی افزود: خیلی وقت‌ها تأثیر پروژه‌های شهری را نادیده می‌گیریم امسال این اتفاق برعکس افتاده است اینکه چه پروژه‌ای چه پارامترهایی را در نظر گرفته در این دوره از مسابقه مهم است.

رفیعی یکی از اعضای داوری این جایزه با بیان اینکه جوایز در هر زمینه و رشته‌ای تأثیرگذار هستند گفت: کار جوایز این هست که آن مدل کارها را بالا ببرد. گاهی این جوایز اعتبار دارند و لزوماً نقدی نیستند.

مصطفی امیدبخش نیز با بیان اینکه دغدغه ما تبیین جایگاه معماری در کشور است گفت: ما نیاز داریم که رسانه‌ها آگاهی مردم را در زمینه معماری و جوایز معماری و پروژه‌های برتر بالا ببرند. بالابردن آگاهی بین معماران نیز با فعالیت مجله‌های تخصصی، کارگاه‌ها و همین مسابقات انجام می‌شود.

یاسر جعفری از معماران کشور درباره بخش مرمت و احیا که برای اولین بار در این جایزه مطرح شده است گفت: این جایزه به صورت مستقل و با تاکید به حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای با ارزش معماری به عنوان یکی از موضوعات مستقل در جایزه معماری ایران برگزار می‌شود.

عصر ایران

درباره نویسنده