ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

اطراف مسجد تاریخی جامع ارومیه ساماندهی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: اطراف مسجد تاریخی جامع ارومیه با کمک تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ساماندهی می‌شود.

مرتضی صفری در رابطه با انتشار تصویری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر پاتوق برخی معتادان متجاهر در دیوار به دیوار مسجد تاریخی جامع ارومیه، اظهار کرد: قدردان اصحاب رسانه برای دغدغه مندی و نقش آفرینی مثبت در حوزه میراث فرهنگی هستیم و در همین راستا اقدامات لازم برای اصلاح این مورد در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تجمع معتادان متجاهر در اطراف آثار تاریخی به هیچ عنوان زیبنده شهر ارومیه نیست، افزود: البته این موضوع مختص مسجد جامع ارومیه نیست چون در مجاور برخی آثار تاریخی نیز تصاویری این چنینی به ثبت رسیده که با هماهنگی سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم برای ساماندهی آنها انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با شهرداری ارومیه، اداره کل اوقاف و امور خیریه، حوزه علمیه، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای رقع این مشکل انجام شده و اقدامات لازم در اسرع وقت اجرایی می‌شود.

صفری همچنین از برگزاری یک تور ویژه اصحاب رسانه برای بررسی مشکلات برخی آثار تاریخی شهر ارومیه خبر داد.

اطراف مسجد تاریخی جامع ارومیه ساماندهی می‌شود
 عنوان: تصویر مربوط به حاشیه مسجد جامع ارومیه و حضور برخی معتادان متجاهر در این مکان است

مسجد جامع ارومیه به شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده و یکی از بناهای فاخر تاریخی آذربایجان‌غربی با معماری منحصربه‌فرد است.

مسجد جامع در حال حاضر محصور در خیابان اقبال و مجموعه بازار قدیمی بوده و چنانچه از قرائن مشهود است این بنای تاریخی در محله قدیمی و تجاری قرار داشته که بعدها بر اثر نوسازی شهر، ترکیب بافت‌های مجاور آن تا حدی دستخوش تغییر و تحول شده‌است.

هم‌اکنون مسجد با ۲ درب ورودی به راسته سنگ‌تراشان و بازار عطاران به بیرون راه دارد؛ این مسجد شامل مجموعه آثاری از دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، زندیه و معاصر است.

ایرنا

درباره نویسنده