پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

اصل بنای خانه مرعشی در سلامت کامل قرار دارد

احمدرضا حسینی در خصوص آتش سوزی مضیف میسان گفت: این اثر جنبه تاریخی نداشته و صرفا یک جاذبه توریستی و گردشگری بوده که بخاطر معماری خاص هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر بوده است. این اثر بدلیل اختلاف قومی به آتش کشیده شده است.

طی روزهای اخیر سه اتفاق نامیمون در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان خوزستان رقم خورد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. نخست آتش سوزی درب قدیمی خانه تاریخی مرعشی، دوم تخریب قسمت‌هایی از بنای کلاه فرهنگی و در آخر نیز آتش سوزی بنای گردشگری مضیف میسان در شهرستان دشت آزادگان که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کرد.

احمدرضا حسینی بروجنی، معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، در این رابطه گفت: خانه مرعشی در بافت تاریخی شهرستان شوشتر یکی از بناهای تاریخی ارزشمند و با معماری کم‌نظیر است که فعالیت هایی در این اثر طی سال گذشته با همکاری ستاد بازآفرینی و نظارت میراث فرهنگی مرمت‌هایی در راستای رفع خطر انجام شد.

او افزود: دربِ این اثر از بیرون توسط افرادی ناشناس به آتش کشیده شد که مأموران آتش‌نشانی شهرستان شوشتر نسبت به خاموش کردن حریق اقدام کردند.

حسینی در خصوص میزان خسارت های وارد شده به این اثر ادامه داد: آسیبی به اصل بنای خانه مرعشی وارد نشده و باتوجه به بررسی‌های به عمل آمده، احتمال عمدی بودن این اتفاق وجود دارد.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی استان خوزستان در خصوص اقدامات مقابله ای با این قبیل اتفاقات اذعان کرد: با تشکیل شورای تأمین شهرستان شوشتر، موضوع بررسی خواهد شد و با شناسایی دلایل این اتفاق یا عاملان آن، مراتب از راه مراجع قانونی پیگیری می شود.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با رد برخی شایعات گفت: خبر و تصاویری مبنی بر آتش‌سوزی و تخریب اثر ۳۰۰ساله بنای خانه مرعشی شوشتر در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شده بود که لازم به ذکر است ضمن اذعان بر ارزشمند بودن درب این اثر، قدمت تقریبی اثر ۱۰۰ سال پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: تخریب اصلِ بنا کذب است، همچنین این بنا با بنای اصلی خانه مرعشی که هم‌ اکنون محل پایگاه میراث جهانی شوشتر است، تفاوت دارد.

حسینی با اشاره به آتش سوزی مضیف میسان نیز گفت: این اثر جنبه تاریخی نداشته و صرفا یک جاذبه توریستی و گردشگری بوده  که بخاطر معماری خاص هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است. این اثر به دلیل اختلاف قومی به آتش کشیده شده  و مالک این مضیف دخالتی در این مسئله نداشته است.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در پایان اظهار کرد: پیگیری موضوع از سوی دادستانی شهرستان درحال پیگیری است.

 

منبع:برنا

درباره نویسنده