پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها در پایتخت

رئیس شورای شهر تهران می گوید کشور از هویت ایرانی ـ اسلامی فاصله گرفته و شورای شهر تهران به دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌هاست. اساتید دانشگاه هم معتقدند معماری ایرانی ـ اسلامی معماری هوشمند است و بازگشت به این سبک معماری ضرورت دارد.

در طول تاریخ ۷ هزار ساله ایرانیان، خانه و شهر و شهرنشینی همیشه بخشی از هویت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی بوده است. با ورود اسلام به کشورمان و به وجود آمدن الگوی معماری ایرانی ـ اسلامی، خانه و شهر و شهرنشینی تبدیل به یک رکن اساسی در تعالی معنوی و فرهنگی مردمان این سرزمین شده است.

متاسفانه در دهه‌های اخیر با هجوم فرهنگی غرب و توطئه‌های گوناگون جهت از بین بردن فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی و استحاله جامعه دینی و مردم متدین ایران، در یک غفلت اساسی با تغییر الگوی شهرنشینی و معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی، آسیب‌های جدی در حوزه هویتی و فرهنگی بر کشور ما وارد شده است.

مخاطبان از طریق این سامانه اعلام کرده‌اند از فرصت یکدستی ارکان حاکمیت که به لطف خداوند همه از عناصر انقلابی است، باید جهت جلوگیری از روند غلط سالیان گذشته در تغییر هویت شهری جامعه ایرانی نهایت استفاده شود. از همه مسئولان دولتی و ارکان نظام درخواست می‌شود بدون توجه به نظریات غلط بدنه کارشناسی غربگرای درون ساختارهای اداری، با بهره‌گیری از ایده‌‌ها و نظریات نخبگان و اصحاب فکر و اندیشه جبهه انقلاب اسلامی، نهضت ملی تولید مسکن را تبدیل به نهضت تولید مسکن ایرانی ـ اسلامی با معماری و هویت شهرنشینی ایرانی ـ اسلامی کنند.

۴ اصل اساسی برای بازگشت به رویکرد معماری قدیمی ایرانی

درباره این موضوع به سراغ منوچهر طبیبیان استاد معماری و شهرسازی رفتیم وی در این باره به خبرنگار فارس گفت:‌ بازگشت به رویکرد معماری قدیمی ایرانی نیاز به سرمایه‌گذاری، زمانبندی، مدیریت و برنامه‌ریزی دارد نمی‌توان این مسأله را در مدت زمان کوتاه اجرایی کرد.

وی افزود:‌ از زمان پهلوی معماری به اصطلاح فرنگی یا غربی وارد کشور شده و با نوعی کپی‌کاری امروز همه معماری در سطح کشور و شهرها به همین روش است و با استفاده از اختصاص اعتبار بودجه و زمان با همکاری دلسوزان می‌توان اقداماتی را در این راستا انجام داد.

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر نبود معرفت در تهیه و اجرای طرح‌های شهری و دلایل آن، ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای حضور نیروهای جوان و متخصص در این حوزه، بی‌توجهی به مردم محوری و معضلات زیست‌محیطی در طرح‌های شهرسازی و لزوم الحاق پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی برای آنها به منظور جلب مشارکت مردم و در نتیجه افزایش بهره‌وری از طرح‌ها از مشکلات حوزه شهرسازی است که باید هر چه بیشتر بدان توجه کرد.

هوشمندی معماری ایرانی ـ اسلامی

سعید سادات‌نیا عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در حوزه شهرسازی نیز درباره این موضوع به فارس گفت: اقدامات گسترده‌ای در این زمینه می‌توان انجام داد تا شاهد بازگشت معماری ایرانی ـ اسلامی در شهرهای مختلف به ویژه تهران باشیم.

وی خاطرنشان کرد: معماری سنتی ایران همراه با اقلیم و به صورت بومی بوده و به نوعی معماری هوشمند در این زمینه استفاده می‌شد. بهره‌گیری از بادگیر و قنات در زندگی تابستانه و زمستانه در خانه‌ها نمونه‌ای از این معماری هوشمند بوده است.

وی تصریح کرد: معماری ایرانی اصالتا معماری هوشمند است و باید با اتخاذ تدابیری از جمله مدیریت یکپارچه شهری به این اصل بازگشت.

وی گفت:‌در طرح‌های جامع و تفصیلی می‌توان به خوبی به این موضوع توجه کرد و شاهد اتفاقات خوب در راستای منافع ملی، بومی‌زیست، فرهنگ ملی و اقتصاد ملی باشد.

کشور از هویت ایرانی ـ اسلامی فاصله گرفته است/به دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها

 مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در اخیرا درباره موضوع شهرسازی ایرانی و اسلامی گفت: امروز کشور از هویت ایران اسلامی فاصله گرفته است، شورای شهر تهران در این دوره تا حد امکان به دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها است.

وی افزود: در حوزه معماری ایرانی-اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و باید این سبک معماری را تقویت کنیم.

 معماری ساختمان‌های کشور به دلیل تقلید از سبک‌های غربی بی هویت شده است

مهدی چمران با اشاره به اینکه امروز هویت معماری ساختمان‌های کشور به دلیل تقلید از سبک‌های غربی بی هویت شده است، عنوان کرد: این روند غلط از زمان پهلوی اول در کشور آغاز شد و در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی به اوج خودرسید.

چمران اضافه کرد: دوری از فرهنگ ایرانی و اسلامی معماری و استفاده از سبک‌های غربی پس از انقلاب نیز همچنان ادامه داشته که امروز شاهد بسیاری از مشکلات در حوزه معماری در کشور هستیم.

معماری ایرانی و اسلامی جزو نمادهای اصلی ایران درجهان است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه آثار اصیل معماری ایرانی و اسلامی جزو نمادهای اصلی ایران درجهان است، عنوان کرد: استادان معماری ایران در گذشته با وضو و اعتقاد قلبی و مهارت مثال زدنی اقدام به ساخت آثاری می‌زدند که هم اکنون نیز مخاطبان خود را محو تماشا می‌کند.

چمران بیان داشت: معماری بسیاری از مساجد و زیارتگاه‌های ایران اسلامی به دلیل خلاقیت معماران ایران قدیم و صفای باطنی استادان آن امروز به یک سنبل ونماد تبدیل شده‌اند.براستی نیز همین است و ما به این معماری افتخار می‌کنیم و از همین روی معماری استاد لرزاده بزرگوار نمونه‌ای ازمعماری اسلامی ایران است و فراموش ناشدنیست.

نهضت معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی آغاز شد؟

معماری گذشته ایران که همواره با تکیه بر خلاقیت و خصائص پایدار از جایگاه ویژه­ای برخوردار بوده، در عصر حاضر به دلیل مواجهه با عوامل متعدد از جمله تأثیر‌پذیری و تقلید کورکورانه از غرب، از حقیقت خود فاصله گرفته است؛ دیگر اثری از معماری فاخر و بلند‌آوازه ایرانی اسلامی که  قدمتی هزاران ساله دارد در ساخت و سازها به چشم نمی‌خورد و فقط از آن یک نام باقی مانده است. به نظر می‌رسد حالا معماری ایرانی و اسلامی  مد نظر مدیریت شهری جدید و دولت قرار گرفته و در زمان کنونی با تعامل بالای دولت و شهرداری امکان تحقق این مساله بیش از هرزمانی امکان پذیر است. حالا باید دید این مساله چگونه عملیاتی می‌شود و معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی چگونه بر چهره شهر خوش می‌درخشد. 

فارس

درباره نویسنده