ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

اسفیدان؛روستایی گردشگری با منازل پلکانی، چشمه، آبشار و غار

خراسان شمالی روستای اسفیدان مکانی توریستی با طبیعتی زیبا در خراسان شمالی است که به علت بافت پلکانی خود به لحاظ ساختار معماری و توریستی همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد و این روستا را ماسوله خراسان شمالی می خوانند.

روستای توریستی اسفیدان در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان شمالی محسوب می شود.

این روستای ییلاقی آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد و از آنجا که در تابستان‌ها هوایی دل‌پذیر و خنک بر منطقه حاکم است، گردشگران زیادی در این بازه زمانی به اسفیدان سفر می‌کنند. در اوایل تابستان می‌توانید طعم دل‌انگیز میوه‌ها را بچشید و عطر آن‌ها را در فضای روستا استشمام کنید. این دو فصل بهترین زمان برای سفر به اسفیدان محسوب می‌شوند.

این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود جزء روستاهای برتر کشور است. روستای اسفیدان جزء مناطق نمونه گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود و با دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه های خروشان، غارها و برج های شگفت انگیز، وجود چند امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی متنوع و … مقصد بسیاری از گردشگران است.

آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمد رضا ربانی معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) و … تنها چند نمونه از دیدنی های این روستای سحرانگیز محسوب می شوند.

بنای امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) واقع در روستای اسفیدان، بنایی قدیمی با گنبدی کوتاه است که قرن هاست باشکوه خاصی در مرکز روستا عاشقان را به سمت خویش می خواند.

به گفته اهالی روستا از تاریخ دفن این امامزاده بیش از یک هزار سال می گذرد و طبق نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، بنای اولیه آرامگاه در قرن ششم هجری ساخته شده است.

درخت صندل سمبل روستای اسفیدان است، درختانی قطور و کهن که قطر تنه هر کدام از آنها بیش از ۲.۶۰ متر است.

در شمال غربی روستای اسفیدان دره ای عمیق و طولانی به نام هنرور وجود دارد که اندکی با روستا فاصله دارد و در کمرکش این دره چشمه‌ای زلال به همین نام می‌جوشد و آب آن باغات اطراف روستا را مشروب می کند.

همچنین در جنوب غربی روستا نیز دره‌ای دیگر به نام بارگه وجود دارد که با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی خود هر بیننده ای را مجذوب می کند.

بر فراز کوه های اطراف روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که مصالح به کار رفته در آنها سنگ و ساروج است و معروف ترین آنها برج کلاغ در شمال غرب روستا بوده که پایه‌های آنها هنوز باقی مانده است.

آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمد رضا ربانی معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) و … تنها چند نمونه از دیدنی های این روستای سحرانگیز محسوب می شوند.

ایسنا

درباره نویسنده