پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

استفاده از ظرفیت “مسکن ملی” برای احیای شاخص‌های معماری اسلامی و ایرانی

طرح‌های دولت برای خانه دار کردن هموطنان و توسعه ساخت و سازها از جمله پروژهای مسکن ملی به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ دولت بوده و قرار است تا چند میلیون مسکن مورد نیاز هموطنان را ساخته و با شرایطی به آنها واگذار کند، حالا اجرای این پروژه بزرگ آنهم در اقصی نقاط کشور از جمله تهران سبب شده که کارشناسان خواستار توجه جدی دولت به پیوست‌های مطالعاتی اجتماعی و فرهنگی اجرای این پروژه بر زندگی مردم، بافت مسکونی و…..باشند.

به گزارش ایسنا، پروژه‌های بزرگی در ساخت و ساز از جمله مسکن ملی در حال اجرایی شدن است و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید می‌کند تا به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در ساخت این پروژه‌ها توجه شود.

نرگس معدنی پور در پاسخ به این سوال که تا چه میزان در طرح ملی بویژه مسکن ملی می‌بایست به پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی توجه داشت؟، می‌گوید: شهر یک مجموعه زنده و پویاست که هویت آن با انسان‌های ساکن در آن شکل می‌گیرد چرا که شهر بخشی از زندگی اجتماعی است و هیچ گاه نمی‌توان این اجتماع بزرگ را از ساختار زندگی انسان جدا دانست. شهر نمی‌تواند مسیری را برود که ساکنانش مخالف آن حرکت می‌کنند؛ لذا باید شهر متناسب با ساختار و ماهیت جامعه پیش برود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان می‌کند: موضوعات فرهنگی و اجتماعی بستر و زیربنای تمامی اقدامات در شهر به حساب می‌آیند. اگر ما در اجرای پروژه‌ها به این مقوله مهم توجه نکنیم یقینا با شهری رو به رو خواهیم شد که از ماهیت لازم برخوردار نیست و عناصر هویت ساز در آن به فراموشی سپرده شده و تمامیت آن به ظواهر گره خورده است.

وی ادامه می‌دهد: سوال اینجاست که شما یک شهر داشته باشید با پیشرفته ترین امکانات ولی در آن اقدامات فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته باشد. آیا می‌توان این شهر را پیشرفته دانست؟ یقینا پاسخ منفی است؛ چرا که این شهر از مهمترین مؤلفه توسعه یافتگی دور مانده است.

معدنی پور بیان می‌کند: در اجرای پروژه‌هایی همچون مسکن ملی توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. مسکن ملی یک ظرفیت بزرگ برای احیای بسیاری از شاخص‌های معماری اسلامی و ایرانی است و باید از این فرصت برای بازگشت مفاهیم معماری اصیل استفاده برد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: این یک فرصت جدی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد. شهرهای ما نیاز به بازتعریف دارند، لذا ضروری است تا در این دست از پروژه‌ها نگاه فرهنگی و اجتماعی در اولویت قرار گرفته و از این طریق زمینه لازم برای الگو برداری به سمت یک معماری اصیل و اسلامی و ایرانی فراهم آید.

ایسنا

درباره نویسنده