ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

استاندار فارس: معماری اصیل اسلامی و ایرانی در طرح نهضت ملی مسکن لحاظ شود

استاندار فارس گفت: ما به داشتن یک معماری اصیل اسلامی و ایرانی افتخار می کنیم و این معماری را باید در طرح نهضت ملی مسکن نیز لحاظ کنیم.

 دکتر محمد هادی ایمانیه، شامگاه یکشنبه در آیین تجلیل از فعالان و دست اندرکاران طرح نهضت ملی مسکن استان فارس در شیراز افزود: می‌توان نمادی متفاوت از آنچه از فرهنگ غرب به ما به ارث رسیده در این طرح بزرگ اجرا کرد.

وی ادامه داد: یک نماد دیگر از زندگی ایرانی و اسلامی توجه به فضای سبز است که در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن باید به این مساله مهم هم توجه شود.

او اظهار کرد: علاوه بر این، باید در کنار هر یک از این مجتمع های مسکونی که ساخته می‌شود فضاهایی مانند مسجد، مدرسه، کتابخانه و پاسگاه انتظامی نیز پیش بینی شود.

استاندار فارس گفت: در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن باید با رعایت اصول ساخت و ساز به صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب، برق، گاز کمک کرد و علاوه بر این از انرژی خورشیدی نیز غافل نشد.

تحقق مهاجرت معکوس با ساخت مسکن روستایی
استاندار فارس همچنین خواستار توجه جدی متولیان امر نهضت ملی مسکن به ساخت مسکن در روستاها شد و گفت: قطعا توجه به این نیاز مهم روستاییان در کنار ایجاد اشتغال برای آنها به تحقق مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها کمک خواهد کرد.

ایمانیه افزود: هفته گذشته مصوب کردیم که ساخت ۱۲۰ هزار مسکن روستایی در استان در دستور کار قرار گیرد که تامین زمین با الحاق روستاها به شهرها (به جز شهر شیراز) با همین هدف است.

وی ادامه داد: امروز یکی از اصلی ترین مشکلاتی که اغلب مردم با آن دست به گریبان هستند بحث مسکن است و در برخی شهرها هزینه مسکن به طور متوسط نیمی از هزینه زندگی مردم را شامل می شود.

او اظهار کرد: بنابراین حل مساله مسکن باید اولویت اول یا دوم باشد و از همین روی دولت سیزدهم تامین مسکن اقشار مختلف جامعه را در دستور کار خود قرار داده و در برخی جلسات شورای مسکن کشور که شرکت می‌کنیم از نزدیک شاهد حساسیت رییس جمهور نسبت به بحث مسکن هستیم.

استاندار فارس: معماری اصیل اسلامی و ایرانی در طرح نهضت ملی مسکن لحاظ شود

جایگاه نهم فارس در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور
مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در بحث تامین زمین، فراهم کردن زیرساخت ها و آغاز عملیات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف استان، امروز فارس در اجرای این طرح در جایگاه نهم در کشور قرار گرفته است.

محمودرضا طالبان افزود: استان فارس در تمام مراحل طرح نهضت ملی مسکن از جمله تامین زمین، صدور پروانه‌های ساختمانی، قرارداد با بانک، فنداسیون و قرارداد با سازنده مقام اول تا پنجم را در کشور دارد و بر اساس آخرین آمار سازمان ملی زمین و مسکن، این استان در مجموع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نهمین استان کشور است.

وی ادامه داد: در گام نخست ۴۸۸ هزار و ۲۱۵ نفر در طرح نهضت ملی مسکن اقدام به ثبت نام کردند که از این تعداد تقاضای ۱۷۰ هزار و ۸۴۰ نفر تایید نهایی شد.

او اظهار کرد: همچنین تاکنون ۷۸ هزار و ۴۵۲ نفر واریز وجه را نیز انجام داده و ۱۰۵ هزار و ۲۱۳ واحد پروژه نیز در استان تعریف شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: تعداد واحدهای دارای پروانه ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن استان نیز ۷۰ هزار و ۴۲۸ واحد است و ۴۹ هزار و ۶۴۸ واحد نیز دارای فنداسیون بوده و یا در حال اجرا است.

طالبان افزود: با توجه به اینکه عمده زمین های طرح نهضت ملی مسکن در فارس تامین شده، سال ۱۴۰۳ وارد فاز اجرا خواهیم شد.

در این آیین از ۹۵ نفر از دست اندرکاران طرح نهضت ملی مسکن استان فارس در مجموعه های راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت عمران صدرا و بانک مسکن تجلیل شد.

ایرنا

درباره نویسنده