از معماری تکبر تا معماریِی تواضع
به معماری فضاهای ورزشی و هنری دقت کردهاید؟! معمولا معماری این فضاها به نحوی ارائه میشود که حداکثرِ تشخّص و یونیک شدن را برای ورزشکار و یا هنرمندی که در فضا قرار میگیرد به بار بیاورد.
این نوع طراحی، دقیقا همان چیزی است که اقتضاء سلبریتی پروری است که این روزها، شواهد مختلفی از آن، هم در طراحی مجموعههای هنری و سینمایی و هم در طراحی مجموعههای ورزشی (یعنی دو بستر اصلی سلبریتی پروری در فرهنگ معاصر غرب) مشاهده میشود.
حالا لطفا با دقت در این تصویر، این نوع معماری متکبرانه را مقایسه بفرمایید با معماری متواضانهای که بر فضاهای هنری و ورزشی شهرهای سنتی ما (اعم از تعزیهخانهها و زورخانهها و …) حاکم بود. برای مثال، در زورخانههای قدیم، درب ورودی زورخانهها را بسیار کوتاه میساختند تا هنگام ورود، ورزشکار مجبور شود تا به کلى خم شود تا از همان ابتداى ورود، درس تواضع و فروتنى را بیاموزد: “ولا تمْشِ فی الْأرْض مَرحًا إِنَّک لنْ تَخْرقَ الْأَرْض وَلَن تَبلُغَ الْجبَالَ طولًا: و بر زمین با تکبر گام برمدار، چرا که هرگز زمین را نمىتوانى شکافت، و در بلندى به کوهها نمىتوانى رسید”(اسرا/۳۷)
۵۹۸.ir
درباره نویسنده
نویسنده