چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

از مسجد ملک بن عباس چه می‌دانید؟

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان هرمزگان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان مسجد ملک بن عباس می‌باشد که به دستور محمد بن عباس بحرینی و به معماری استاد حاج محمدساخته شده است.

مسجد ملک بن عباس به دستور محمد بن عباس بحرینی برای سیدمحمد عالم ساخته شد. این مسجد به جای مسجدی قدیمی‌تر در همان مکان ساخته شده، بنای مسجد از دوره صفویه و مسجد کنونی متعلق به دوره قاجاریه است. شبستان مسجد دارای یک ردیف ستون است که ۶ عدد از ستون‌ها در داخل و ۲ ستون در دو جانب آن قرار دارد، پا ستون‌ها با آجرهای قالبی از گچ با نقوش زیبا تزیین شده است. ایوان مسجد هم دارای ۶ ستونه و ۲ درگاه در دو سوی ایوان است. گچ‌بری سقف شبستان و ایوان مسجد، ترکیبی از قالب‌گیری و قطعات گل و بته است و نماسازی آن با گچ مزین شده است. نکته جالب در مورد این بنا انحراف مناره آن است که شکل کج این مناره باعث شده تا به این مسجد لقب برج پیزای ایران داده شود.

این مسجد به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرلنگه، در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

از مسجد ملک بن عباس چه می‌دانید؟

معماری مسجد

منارهٔ‌ مسجد که ۲۲ متر طول و سه و نیم متر قطر دارد، در جنوب شرقی مسجد ملک بن عباس بنا شده است و پلکان مارپیچ آن با ۴۷ پله و ارتفاع تقریبی ۳۵ سانتی متر (برای هر پله) شما را به بالا هدایت می کند. مناره از لحاظ سبک با دیگر مناره‌ های ایرانی متفاوت است که تاکنون با حدود سه درجه انحراف به جانب شمال شرقی کج شده است. طرح معماری بالای گلدستهٔ آن ترکیبی از طرح‌ های معماری هندی و ایرانی است و به شکل مارپیچ و مانند مار حلقه ‌شده‌ ای سر برافراشته و در بالای گنبد و بر انتهای گلدسته قرار گرفته است. ساختمان این مناره و محوطهٔ آن با پنجره‌ های مشبک و کاملاً به سبک هندی چوب ‌سازی شده است. کنده‌ کاریهای روی چوب به صورت قوس ‌های تزئینی و نماهای رواقی است. چتر سایبان روی مأذنه، تقلیدی از مرغان پرگشادهٔ هندی است. شبکه ‌های چوبی تحتانی آن مشبک (منطبق بر ترکیب‌ های کثیر الاضلاع هندسی) و از چوب است. سبک درسازی آن ایرانی است. بقیهٔ گلدسته یعنی ستون استوانه ‌ای شکل و تزئینات آجرکاری و گچبری و ستون ‌سازی زیر مأذنه دارای نقش و سبک دوران قاجار و متأثر از سبک معماری و تزئینات دوران صفوی است. گچبری سقف شبستان و ایوان آن، ترکیبی از قالب ‌گیری و قطعات گل و بوته‌ و نماسازی آن گچی است.

از مسجد ملک بن عباس چه می‌دانید؟

در قسمت ‌های برجای ماندهٔ داخل بنا، به طور کاملاً آشکاری سبک نماسازیِ داخلِ معابد هندی به کار رفته است. ساخت مسجد به صورت مسجد یک ایوانی با قوس ها و طاق های دو ابرویی با سبک هندی است. شبستان مسجد دارای یک ردیف ستون است که شش عدد از ستون ها در داخل و دو ستون در دو جانب قرار دارد، پا ستون ها مستطیل شکل، به ابعاد ۹۵ در ۹۵ سانتی متر و ارتفاع دو متر است که با آجرهای قالبی از گچ با نقوش زیبا تزئین شده است. ایوان مسجد نیز دارای شش ستون است و دو درگاه در دو سوی ایوان وجود دارد.

سلام نو

درباره نویسنده